فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات-رسا

فناوری اطلاعات و ارتباطات بهمن عظیمی از منابع اطلاعاتی است که به اینترنت حیات می بخشد، پایه‌هایی را ایجاد کرده است که بر اساس آن تحقیقات بسیاری در پیش‌بینی تغییرات بنیادی درسازما‌ن‌ها هم‌زمان شده است .  در دهه گذشته، سیستم‌های رسانه‌ای عظیم به دلیل توسعه و انتشار فناوری‌های جدید اطلاعات و ارتباطات اینترنتی دستخوش تغییرات شده‌اند  . با ما همراه باشید تا  بیشتردرمورد فناوری اطلاعات و ارتباطات بدانیم.

فناوری اطلاعات و ارتباطات چیست؟

فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به عنوان مجموعه متنوعی از ابزارها و منابع فناورانه تعریف می‌شود که برای انتقال، ذخیره، ایجاد، اشتراک گذاری یا تبادل اطلاعات استفاده می شود. انگیزه‌های اقتصادی زیادی برای ادغام شبکه‌های تلفن با سیستم شبکه کامپیوتری با استفاده از یک سیستم واحد کابل کشی، توزیع سیگنال و مدیریت وجود دارد.  این ابزارها و منابع فناورانه شامل:

 ۱-رایانه، اینترنت (مانند: وب‌سایت، وبلاگ و ایمیل)

۲- فناوری‌های پخش زنده (مانند: رادیو، تلویزیون و پخش اینترنتی)

۳- فناوری‌های پخش ضبط‌ شده (مانند: پادکست، پخش‌کننده‌های صوتی و تصویری، و دستگاه‌های ذخیره‌سازی)

۴- تلفن (ثابت یا سیار) ، ماهواره ها، ویدئو کنفرانس و غیره است.

فناوری اطلاعات و ارتباطات همچنین شامل فناوری آنالوگ، مانند ارتباطات کاغذی و هر حالتی  که ارتباطات را انتقال می‌دهد وجود دارد. ICT  یا فناوری اطلاعات و ارتباطات یک موضوع  بسیارگسترده است و مفاهیم  آن در حال تکامل هستند. فناوری اطلاعات و ارتباطات هر محصولی را که اطلاعات را به صورت الکترونیکی به شکل دیجیتال ذخیره، دستکاری، بازیابی،  انتقال یا دریافت کند (مانند رایانه‌های شخصی  افراد از جمله تلفن‌های هوشمند، تلویزیون دیجیتال، ایمیل یا روبات‌ها) پوشش می دهد.

فناوری-اطلاعات-و-ارتباطات-گروه-مهندسین-مشاور-رسا

راهکارهای نوین با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات

فناوری اطلاعات و ارتباطات شامل حوزه‌های فعال‌شده با استفاده از اینترنت و حوزه موبایلی است که توسط شبکه‌های بی‌سیم تغذیه می‌شوند. حتی شامل فن‌آوری‌های قدیمی مانند تلفن ثابت، پخش رادیو و تلویزیون می‌شود  که همگی به طور گسترده در کنار قطعات پیشرفته فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی مانند هوش مصنوعی و روباتیک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اینترنت، اینترنت اشیا، متاورس، واقعیت مجازی و رسانه‌های اجتماعی ، خدمات رایانش ابری، ویدئو کنفرانس و ابزارهای همکاری، سیستم‌های ارتباطی یکپارچه و شبکه‌های ارتباطی سیار نیز بخشی از فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند . فناوری‌های نوظهور، در حال پیشرفت یا نوپا مانند 5G/6G، Web3 و محاسبات کوانتومی نیز در جهان جزئی از فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند.

هرنوع فناوری، زیرساخت، مؤلفه یا دستگاهی که ارتباطات را اشتراک گذاری کرده و اتصال جهانی بین انسان‌ها و ماشین‌ها را میسرمی‌سازد، در اصطلاح جزئی از فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

مزایا و معایب فناوری اطلاعات و ارتباطات

مزایای:

  • مزایا و پیشرفت‌های بزرگی را در زمینه بهداشت و آموزش ارائه می‌دهد.
  • مردم و جوامع را از طریق شبکه‌های اینترنتی و تبادلی توانمند می‌سازد.
  • از شرکت‌های کوچک و متوسط ​​برای ارائه و فروش محصولات خود از طریق اینترنت حمایت می کند.
  • امکان یادگیری تعاملی و آموزش از راه دور را فراهم می‌سازد.
  • دانش و مهارت‌های جدیدی را به بسیاری از کارمندان منتقل می کند.
  • اشکال جدیدی از کار مانند دورکاری را ارائه می دهد.
  • برای بهبود زندگی مردم دسترسی به جریان دانش و اطلاعات را فراهم می‌کند.
  • هزینه‌ استفاده از آن مناسب است.
  • خطرات کمتری دارد.

معایب:

  •  حریم خصوصی وجود ندارد.
  • انزوای شخصی اتفاق می‌افتد.
  • تقلب را آسان می‌کند.
  •  ممکن است اطلاعات جعلی ارائه دهد.
  • برای خردسالان خطر محسوب می‌شود.

تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اقتصاد

برای درک این‌که چه طورفناوری اطلاعات و ارتباطات بر اقتصاد تأثیر گذاشته است، اجازه دهید ابتدا هر آنچه را که یک اقتصاد را می سازد بررسی کنیم. اقتصاد در مفهوم اصلی مبادله کالاها و خدمات در ازای نوعی پرداخت است.  وقتی مردم به پرداخت فکر می‌کنند، معمولاً به پول فکر می‌کنند، اما پرداخت می تواند نیروی کار یا یک دارایی ملموس باشد . در مفهوم گسترده تر، مجموعه ای از ورودی‌ها و خروجی‌ها که یک سیستم را تشکیل می‌دهند.  قبل از گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات، اقتصادها معمولاً توسط جغرافیا یا اندازه تجارت محدود می شدند.

یکی از نمونه‌های این تأثیر در زمان‌های اخیر رسانه‌های اجتماعی است.   شرکت‌های کوچک که در گذشته اقلام آنان در یک فروشگاه محلی فروخته می‌شده است ، اکنون می‌تواند به افراد با همان سلیقه در سراسر جهان دسترسی پیدا کند.

-بازاریابی و حریم خصوصی

فناوری اطلاعات و ارتباطاتبر نحوه بازاریابی شرکت ها برای مشتریان فعلی و بالقوه تأثیر زیادی گذاشته است .  بازاریابی هدفمند به یک روش عادی برای کمک به شناسایی مشتریان علاقه مند بر اساس فعالیت آنلاین آن‌ها تبدیل شده است.  این اطلاعات با استفاده از کوکی‌ها به دست می‌آید، که داده‌های کمی هستند اما برای بهبود تجربه وب‌سایت برای کاربران استفاده می‌شوند. کسب و کارها از این فرصت ردیابی استفاده کرده اند تا بتوانند بازاریابی خود را برای موثرترین مخاطبان هدف قرار دهند.  شرکت‌ها نه تنها می‌توانند از داده‌ها برای ارسال تبلیغات مناسب برای کاربران در اینترنت استفاده کنند، بلکه می‌توانند بینش مشتری را جمع‌آوری کرده و رفتارهایی را برای افزایش بهره‌وری خود پیش‌بینی کنند.

-جهانی شدن

جهانی شدن در مفهوم اقتصادی، وابستگی متقابل فزاینده کشورها به منظور بهره‌مندی از فعالیت‌های تجاری است. از آن‌جایی که فناوری امکان افزایش دسترسی بین افراد با پیشینه‌ها و فرهنگ‌های مختلف را فراهم کرده است که کسب و کارها توانسته‌اند به دسترسی مشابه‌ای دست یابند.  برخی از مزایای جهانی شدن عبارتند از:

  • کاهش قیمت برای مشتریان – کسب‌وکارها می‌توانند با ساخت کالاها در مکان‌هایی که هزینه‌های تولید پایین‌تری دارند ، هزینه‌های خود را کاهش دهند و در نتیجه قیمت فروش را به مصرف‌کننده نهایی کاهش دهند .
  • انتقال نوآوری فناورانه – اشتراک گذاری ایده ها و فناوری ها به کشورهایی که این فناوری‌ها را بدست نیاورده اند این امکان را فراهم می‌کند که آن‌ها  نیز از این فناوری‌ها تمام بهره را ببرند  .  اشتراک گذاری نوآوری‌ها به بهبود زندگی در کشورهایی که قبلاً آن فناوری‌ها را نداشتند، بسیار کمک می‌کند.
  • ارتباطات بهبود یافته – فناوری سرعت برقراری ارتباط افراد را تا حد زیادی بهبود بخشیده است.  پیام‌رسان‌ها و ایمیل تقریباً فوری هستند. تنها چیزی که دو نفر یا کسب‌وکار را از هم‌زمان بودن با یکدیگر باز می‌دارد، منطقه زمانی و جغرافیایی است و این چیزی است که همیشه در اقتصاد جهانی‌شده مدنظر قرار می‌گیرد که به لطف فناوری اطلاعات و ارتباطات این مشکل حل شده است.

-طراحی مجدد شغل و امنیت

طراحی شغل عبارت است از تقسیم کار به نقش های مختلف در یک شرکت و این‌که چگونه انتظار می رود آن‌ها انجام گیرند  .  از آن‌جایی که فناوری اطلاعات و ارتباطات تقریباً در هر صنعتی مورد استقبال قرار گرفته است، به نقش‌های درون یک شرکت اجازه می‌دهد تا به مسئولیت‌های عمیق‌تر و پیچیده‌تر گسترش پیدا کنند. همچنین منجر به افزایش بهره‌وری سازمان‌ها شده است زیرا بسیاری از کارهای کوچکتر، تکراری یا اداری را می‌توان توسط فناوری کاهش یا خودکار کرد.  اتوماسیون فرآیندی است که طی آن از فناوری برای انجام کارهایی استفاده می شود که نیازی به دخالت انسان ندارند.  با این حال، یک مشکل اتوماسیون این است که امنیت شغلی بسیاری را که نقششان در یک شرکت به انجام وظایفی اختصاص داده شده بود که اتوماسیون می‌تواند با سرعت یا بهره‌وری سریع‌تر انجام دهد، به چالش می‌کشد. ایجاد این ویژگی در یک شرکت این امکان را فراهم می‌سازد تا شرکت‌ها به هزینه‌های خود توجه کرده و  تعداد کارکنان را به منظور صرفه جویی در هزینه ها یا افزایش کارایی کاهش دهند.

فناوری-اطلاعات-و-ارتباطات-گروه-مهندسین-مشاور-رسا

تاثیرات فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان

امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در همه جا مورد استفاده قرار می گیرد. بیش از دو میلیارد نفر به اینترنت دسترسی دارند که 8 تا 10 کاربر اینترنت ، صاحب گوشی هوشمند هستند و اطلاعات و داده‌ها  همچنان در حال افزایش است .این رشد سریع باعث شده است که ICT به یک آیتم کلیدی در زندگی روزمره تبدیل شود.

فناوری اطلاعات و ارتباطات این دنیا را به یک دهکده جهانی تبدیل کرده است که افراد از راه‌های دور و نزدیک به راحتی می‌توانند باهم ارتباط برقرارکنند و کارها را آسان تر کرده است.

فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در بیشتر زمینه‌ها از جمله : تجارت الکترونیک، دولت الکترونیک، بانکداری، کشاورزی، آموزش، پزشکی، دفاع، حمل و نقل و غیره کاربرد دارد. با پیشرفت‌های تکنولوژیکی، زیرساخت‌های محاسباتی پیشرفته، بازاریابی پیچیده ، استراتژی‌ها و کاهش زمان چرخه با اتوماسیون فرآیند روباتیک (RPA)، ICT  در حال بازی است.

زمینه هایی که فناوری اطلاعات و ارتباطات در آن نقش اصلی را ایفا کرده است:

1. آموزش و پرورش

2. بانکداری

3. صنعت

4. تجارت

کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات

فناوری‌های ارتباطات اطلاعاتی (ICT) به روش‌های مختلفی برای رفع نیازهای خاص سازمان‌ها، صنایع و افراد مختلف پیاده‌سازی می‌شوند. برخی از این پیاده سازی های رایج فناوری اطلاعات و ارتباطات عبارتند از:

– رایانش ابری: رایانش ابری راهی برای ارائه منابع و خدمات محاسباتی از طریق اینترنت است که به سازمان‌ها امکان دسترسی و مدیریت اطلاعات و برنامه‌ها از راه دور را می‌دهد. به سازمان ها این امکان را می دهد منابع فناوری اطلاعات خود را بر اساس نیاز خود مقیاس کنند و هزینه ها را کاهش دهند.

-تجزیه و تحلیل داده های بزرگ: تجزیه و تحلیل داده های بزرگ فرآیند جمع آوری، ذخیره و تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده‌ها  برای کشف الگوها، روندها و بینش‌ها است. این را می توان در صنایع مختلف مانند خرده فروشی، مالی، و مراقبت های بهداشتی برای بهبود تصمیم گیری و به دست آوردن مزیت رقابتی استفاده کرد.

– اینترنت اشیا (IoT): اینترنت اشیا شبکه ای از دستگاه های فیزیکی، وسایل نقلیه، ساختمان ها و سایر موارد تعبیه شده با الکترونیک، نرم افزار، حسگرها، و اتصال ها است که این اشیاء را قادر می سازد تا داده ها را جمع آوری و تبادل کنند. این فناوری در زمینه های مختلفی مانند شه‌های هوشمند، خانه‌های هوشمند و اتوماسیون صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

– امنیت سایبری: با افزایش استفاده از ICT، نیاز به اقدامات امنیتی سایبری برای محافظت در برابر تهدیدات سایبری مانند هک، بدافزار و فیشینگ وجود دارد. سازمان ها راه حل های امنیت سایبری مانند فایروال ها، سیستم های تشخیص نفوذ و رمزگذاری را برای محافظت از شبکه‌ها و داده‌های خود پیاده سازی می‌کنند.

علاوه برکاربرد‌هایی که تا الان گفته شده است ،  سیستم‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در محیط‌های مختلفی از جمله خانه‌ها و مشاغل گرفته تا دولت‌ها و مراقبت‌های بهداشتی استفاده می‌شود. آن‌ها با ایجاد ارتباط، همکاری و به اشتراک گذاری اطلاعات نقشی حیاتی در جامعه مدرن ایفا می کنند.

 برخی از کاربردهای رایج سیستم های ICT عبارتند از:

۱- تجارت: سیستم های ICT در مشاغل برای بهبود ارتباطات، همکاری و بهره‌وری استفاده می‌شود. برای مثال، شرکت‌ها ممکن است از ایمیل، پیام‌رسان‌های فوری و کنفرانس ویدیویی استفاده کنند و با کارمندان، شرکا و مشتریان ارتباط برقرار کنند.

۲-آموزش: سیستم های ICT در آموزش برای تقویت آموزش و یادگیری استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، پلتفرم‌های یادگیری آنلاین و نرم‌افزارهای آموزشی را می‌توان برای ارائه آموزش، ارائه منابع، و پیگیری پیشرفت دانش‌آموزان استفاده کرد.

۳- مراقبت‌های بهداشتی: سیستم های ICT در مراقبت های بهداشتی برای بهبود مراقبت از بیمار و افزایش کارایی استفاده می شود. به عنوان مثال، سوابق الکترونیکی سلامت و پزشکی  را می توانند برای مدیریت اطلاعات بیمار و ارائه مشاوره از راه دور استفاده کنند.

فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) طیف وسیعی از ابزارها و سیستم ها را در بر می‌گیرد که برای انتقال، پردازش و ذخیره اطلاعات استفاده می شود.

خلاصه

فناوری اطلاعات در چند دهه اخیر نحوه انجام تجارت جهان را به شدت تغییر داده است . مردم را قادر می سازد تا بر مسئولیت های پیچیده تمرکز کنند، بهره وری را افزایش دهند و زمان‌های چرخش سریع تری داشته باشند. همچنین امکان افزایش جهانی شدن را فراهم کرده است که از مزایای آن می توان به بهبود ارتباطات بین کارکنان، شرکا و تامین کنندگان، انتقال نوآوری های تکنولوژیکی و کاهش قیمت برای مشتریان اشاره کرد. فناوری اطلاعات استفاده از اتوماسیون را افزایش داده است که فرآیندی است که انسان را درگیر نمی کند. همچنین امکان افزایش تجارت الکترونیک را فراهم کرده است که صنعت فروش اقلام آنلاین است. یکی از مسائل مربوط به تجارت الکترونیک امنیت است، اما مشارکت مزایای زیادی دارد. کسب‌وکارها از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای بازاریابی هدفمند استفاده می‌کنند که به آن‌ها این امکان  را می‌دهد  تا رفتار مشتری را پیش‌بینی کنند، تبلیغات سفارشی ارسال کنند و مشتریان را بر اساس اولویت هدف قرار دهند.

پست مرتبط

ارسال نظر

درباره ما

گروه مهندسین مشاور رسا (شرکت راهبران سیستم آتیه) در سال 1386 با اعتقاد به اصل مشتری‌مداری، توسط آقای دکتر امیر شکاری و با پشتوانه علمی کارشناسان خبره دانشگاهی و صنعتی، با هدف ارائه خدمات در زمینه بهبود عملکرد سازمان‌ها، بنیان‌گذاری شد. این مجموعه در راستای ارائه خدمات تخصصی و آموزشی به سازمان‌های صنعتی و خدماتی، تا کنون موفق به اجرای قریب به 250 پروژه‌ در سیستم‌های مدیریت کیفیت و بهبود عملکرد در سطح ملی و بین‌المللی و برگزاری بیش از 200000 نفر ساعت دوره‌ی آموزشی مرتبط گردیده است.

راه های ارتباطی

آدرس:

تهران – خیابان سهروردی شمالی کوچه مهاجر پلاک ۳۴واحد ۱

کدپستی: 1555813515

تلفن:  86045213۸۸۵۱۷۲۶۸

 

دنبال کنید

ایمیل: [email protected]