مدیریت فرآیند کسب و کار-گروه مهندسین مشاور رسا

تعریف اصلی BPM یا مدیریت فرآیند کسب و کار

مدیریت فرآیند کسب وکار (BPM) ترکیبی از ابزارها و راه حل هایی است که به سازمان ها کمک می کند تا از طریق اتوماسیون فرآیند، مدیریت و بهینه سازی به چابکی دست یابند.

 

مدیریت فرآیند کسب و کار-گروه مهندسین مشاور رسا
مدیریت فرآیند کسب و کار-گروه مهندسین مشاور رسا

 

بگذارید همین ابتدای کار با دو مفهوم اتوماسیون فرآیند و چابکی سازمان به صورت خلاصه آشنا شویم.

اتوماسین فرآیند | مدیریت فرآیند کسب و کار

اتوماسین فرآیند فناوری جدیدی است که توسط هوش مصنوعی بیشتر فعالیت‌های سازمان را خودکارسازی می‌کند. با اجرای این روش در سازمان شاهد افزایش چشمگیر بهره وری فرآیند‌ها خواهید بود.

چابکی سازمان

چابکی سازمان در واقع سرعت پاسخ آن مجموعه به تغییرات بازار یا همان تغییرات محیطی است. در واقع میزان انعطاف پذیری سازمان نسبت به نیاز بازار یا مشتری میزان چابکی سازمان را نشان می‌دهد.

مدیریت فرآیند کسب وکار (BPM) نیز به عنوان یک رشته سازمانی تعریف می شود که در آن سازمان  یک گام به عقب برمی دارد و به همه فرآیندها به طور کلی و انفرادی نگاه می‌کند. این باعث می‌شود که وضعیت فعلی فرآیندها به درستی بررسی شود و روند و ترتیب آن‌ها با هدف سودآوری و بهره وری بیشتر تغییر کند. در مدیریت فرآیند حتی ممکن است یک یا چند فرآیند حذف یا اضافه شوند.

مدیریت فرآیند کسب وکار (BPM)

مدیریت فرآیند کسب وکار بیشتر بر فرآیندهای تکراری و در حال انجام متمرکز است که از یک الگوی قابل پیش بینی یا مدیریت فرآیند پیروی می کنند.

هدف از مدیریت فرآیند کسب وکار چیست؟

در سطح فردی، مدیران تنها یک بخش از یک فرآیند را می بینند و تعداد بسیار کمی از آن ها می توانند اثرات کامل یک فرآیند کسب وکار را بررسی و مشاهده کنند، جایی که آن فرآیند شروع و پایان می یابد.

مدیریت فرآیند کسب وکار چابک

فرایندهای مدیریت نشده و آشفته به کسب وکار آسیب می زنند و منجر به یک یا چند آسیب به سازمان می شوند:

  • تلف شدن زمان
  • خطاهای زیاد در فرآیند کسب و کار
  • افزایش نارضایتی
  • کمبود اطلاعات قابل پردازش
  • اخراج کارمندان

با استفاده از مدیریت فرآیند کسب وکار، سازمان ها می توانند فرایندهای خود را بهبود بخشند و تمام جنبه های عملیات را به صورت بهینه اجرا کنند.

مراحل چرخه عمر BPM

مرحله ۱: طراحی فرآیند کسب و کار | مدیریت فرآیند کسب و کار

اکثر فرایندها شامل یک فرم برای جمع آوری داده و یک جریان کاری برای پردازش آن هستند. ساختن یک فرم اصولی و منسجم نشان می‌دهد هر فرد در سازمان چه وظیفه‌ای را بر عهده دارد.

مرحله ۲: مدل فرآیند کسب و کار

فرآیند را در یک چیدمان بصری نشان دهید. جزئیاتی مانند زمان لازم و شرایط را مشخص کنید تا ایده روشنی از توالی رویدادها، و جریان داده ها از طریق فرآیند ارائه شود.

مرحله ۳: اجرای فرآیند کسب و کار

با یک تست در ابعاد کوچک شروع کنید. ابتدا فرآیند را با آزمایش آن در یک گروه کوچک اجرا کنید و پس از تایید آن را به همه کاربران ارجاع دهید. البته دقت داشته باشید که  که دسترسی به اطلاعات مهم را محدود کرده اید.

مرحله ۴: مانیتور فرایند کسب و کار

از معیارهای مناسب برای شناسایی پیشرفت، اندازه گیری کارایی و شناسایی گلوگاه‌های فرآیند استفاده کنید تا مطمئن شوید که نظارت بر فرآیند به طور موثر انجام می شود.

مرحله ۵: بهینه سازی فرایند کسب و کار

همان طور که تحلیل می کنید، متوجه هر تغییری می شوید که باید در فرم یا گردش کار شما انجام شود تا آن ها را کارآمدتر کنید. مراحل بهبود فرآیند کسب وکار را در نظر بگیرید.

انواع مختلف مدیریت فرآیند کسب وکار چیست؟

انواع مدیریت فرآیند کسب وکار

 
مدیریت فرآیند کسب و کار-گروه مهندسین مشاور رسا
مدیریت فرآیند کسب و کار-گروه مهندسین مشاور رسا

 

سیستم های BPM را می توان براساس هدفی که دارند دسته بندی کرد. در اینجا سه نوع مدیریت فرآیند کسب وکار آورده شده است:

BPM1 یکپارچه

این نوع از سیستم مدیریت فرآیند کسب وکار فرایندهایی را کنترل می کند که در درجه اول (بین سیستم های موجود شما (به عنوان مثال HRMS، CRM، ERP بدون دخالت انسان با سرعت بیشتر اجرا می شود.

۲. BPM انسان محور

BPM انسان محور برای آن دسته از فرایندهایی است که در درجه اول توسط انسان ها اجرا می شوند و اغلب تاییدیه ها و وظایف زیادی دارند که توسط افراد انجام می شوند.

۳. BPM مستند محور

این مورد مدیریت فرآیند کسب وکار زمانی مورد نیاز است که یک سند (به عنوان مثال یک قرارداد یا توافق) در جریان اصلی فرآیند باشد. در این مدل مدیریت فرایند کسب و کار  روند های طولانی تایید افراد مستقل وجود دارد که در اجرای فرایند تاثیر دارد. در این بستر های تعامل (مانند صفحات وب و اکسل) رابط های کاربری کاربر پسند با سیستم های اطلاع رسانی و رهگیری سریع وجود دارد.

مثال های مدیریت فرآیند کسب وکار

۱. منابع انسانی

آیا تا به حال احساس کرده اید که فرآیند مدیریت منابع انسانی شما بسیار پیچیده و آشفته است؟ آیا بخش منابع انسانی شما از داوطلبان می خواهد که فرم هایی را پر کنند که آن ها را خسته می کند؟ این به این دلیل است که بخش منابع انسانی شما فاقد اصل مدیریت فرآیند کسب وکار است. استفاده از مدیریت فرآیند کسب وکار به شما کمک می کند تا فرایندهای منابع انسانی خود را به صورت خودکار انجام دهید. با استفاده از مدیریت فرآیند منابع سازمانی در سازمان:

زمان بندی کارمندان را سریع تر تایید کنید

روند استخدام را ساده کنید

وضایف کارمندان را به صورت خودکار مشخص کنید

۲. فروش

در اغلب سازمان ها، تیم فروش زمان قابل توجهی را صرف هماهنگی با تیم حساب های درآمدی  می کند تا فاکتورهای فروش را تایید کند. حتی یک تایپ کوچک در فاکتورها، روند کاری فروشندگان را بهم می ریزد. اینجاست که مدیریت فرآیند کسب وکار وارد عمل می شود، زیرا فرآیند تایید فاکتور را خودکار می کند، در نتیجه احتمال اشتباهات دستی و شفاف سازی های پشت و رو بین تیم فروش و مشتری از بین می رود. با استفاده از سیستم مدیریت فرایند فروش:

جریان های کاری چرخه فروش خود را کوتاه کنید

به موقع و سریعا به فاکتور ها رسیدگی کنید

۳. امور مالی

یک تیم مالی هر روز با فرم های کاغذی و ایمیل ها بمباران می شود زیرا هر چیزی که شامل پول می شود باید از آن ها عبور کند. به عنوان مثال، اگر تیم مدیریت دارایی می خواهد ۵۰ لپ تاپ خریداری کند، پیش فاکتوری را که از فروشنده دریافت کرده اند برای تایید به تیم مالی می فرستد. این فقط یک مورد است. تصور کنید، چند ایمیل و فرم کاغذی به صورت روزانه از تیم های مختلف دریافت می کنند.

در این مقاله از گروه مهندسین مشاور رسا به معرفی مدیریت فرآیند کسب و کار پرداخته شد. علاوه بر آن مراحل فرایندهای کسب  و کار به صورت خلاصه آورده شد و مزایای استفاده از این روش مدیریتی گفته شد. امیدواریم که شما را در جهت آگاهی از این روش مدیریتی یاری کرده باشیم.

با آرزوی اوقاتی خوش و ثروت روز افزون

تیم تولید محتوای گروه مهندسین مشاور رسا

همچنین اگر درباره‎‌ی بهبود فرآیند و یا بازمهندسی فرآیند سوالی داشتید می‌توانید صفحه مدیریت فرایند رسا را مطالعه نمایید.

پست مرتبط

ارسال نظر

درباره ما

گروه مهندسین مشاور رسا (شرکت راهبران سیستم آتیه) در سال 1386 با اعتقاد به اصل مشتری‌مداری، توسط آقای دکتر امیر شکاری و با پشتوانه علمی کارشناسان خبره دانشگاهی و صنعتی، با هدف ارائه خدمات در زمینه بهبود عملکرد سازمان‌ها، بنیان‌گذاری شد. این مجموعه در راستای ارائه خدمات تخصصی و آموزشی به سازمان‌های صنعتی و خدماتی، تا کنون موفق به اجرای قریب به 250 پروژه‌ در سیستم‌های مدیریت کیفیت و بهبود عملکرد در سطح ملی و بین‌المللی و برگزاری بیش از 200000 نفر ساعت دوره‌ی آموزشی مرتبط گردیده است.

راه های ارتباطی

آدرس:

تهران – خیابان سهروردی شمالی کوچه مهاجر پلاک ۳۴واحد ۱

کدپستی: 1555813515

تلفن:  86045213۸۸۵۱۷۲۶۸

 

دنبال کنید

ایمیل: [email protected]