مدیریت بهره‌وری (Productivity management)

مدیریت بهره‌وری، سازمان شما را قادر می‌سازد با اتخاذ رویکردی مدرن، اخلاقی و مبتنی بر داده‌ها به تغییر واقعی و پایدار دست یابید.  این تغییر کارمندان را قادر می‌سازد تا بهترین نسخه از کار خود را ارائه دهند.

شما در کنار گروه متخصصین رسا یاد خواهید گرفت که چگونه اقدامات مناسب را برای ارتقای بهره‌وری انتخاب کنید و چگونه یک حلقه بازخورد ایجاد کنید که منجر به یک چرخه ثابت بهبود بهره‌وری شود. با سرمایه‌گذاری در ابزارهای مدیریت بهره‌وری، شاهد کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری سازمان خواهید بود.

مدیریت بهره‌وری چیست؟

مدیریت بهره‌وری مهارت‌هایی است که مدیران و صاحبان کسب و کار برای کمک به افراد و تیم‌ها برای بهبود بهره‌وری کلی خود به کار می‌برند. در همان راستا مدیران از اهداف، مشوق‌ها، توسعه و تکنیک‌های ارتباطی برای کمک به کارکنان و تیم‌ها برای افزایش بهره‌وری و انجام وظایف خود برای دستیابی به اهداف تجاری استفاده می‌کنند. این تعریف به هیچ وجه به این معنا نیست که مدیران نقش اساسی در فشار آوردن بیشتر به افراد یا سریع‌تر کار کردن کارکنان دارند. در عوض، آن‌ها باید با شناسایی مهارت‌ها، نقاط قوت و ضعف هر کارمند، بهترین نتیجه را بگیرند.

راه‌هایی برای مدیریت بهره‌وری وجود دارد که مستلزم سوق دادن کارکنان به فراتر از سطح تجربه یا تخصص آن‌ها نیست. مدیران نقش حیاتی یک مربی را در این تنظیمات بازی می‌کنند و باید بتوانند کارکنان را برای مشارکت‌های مفیدشان تشخیص دهند و به آن‌ها پاداش دهند. درک نقاط قوت و توانایی‌های کاری افراد ‌می‌تواند در جهت اهداف حرفه‌ای آن‌ها بهتر عمل کند.

مدیریت بهره وری/رسا

تمایز رسا در مدیریت بهره‌وری

  • کسب تجربه‌های ارزشمندی که طی ۱۵ سال از مشاوره دادن به سازمان‌های مختلف خصوصی و دولتی به‌دست آمده است. از مشتریان رسا، شرکت ارتباطات زیر ساخت است که در ارزیابی‌های کشوری با قرار گرفتن در رنک ۴، از سازمان‌های برتر شناخته شده است.
  • رسا از محدود شرکت‌هایی‌ست که گواهی تایید صلاحیت حوزه مدیریت کیفیت و بهره‌وری سازمان استخدامی کشور را کسب نموده است. داشتن گواهی گواه برخوردار بودن از برخی توانمندی‌های منحصربفرد شرکت رساست.
  • عضو ویژه‌ی مجمع عالی نخبگان ایران
  • گواهی تائید صلاحیت از شورای عالی انفورماتیک سازمان برنامه و بودجه
  • عضو انجمن مشاوران مدیریت ایران و عضو انجمن مدیریت ایران

برای درک مدیریت بهره‌وری، برای مدیران ضروری است که بدانند چگونه ‌می‌توان بهره‌وری را در سازمان افزایش داد. این کار به چند روش قابل انجام است، مانند:

هدف‌گذاری به روش SMART: هدفی که پنج‌ویژگی دارد: ۱. شفاف بودن موضوع آن ۲. قابل اندازه‌گیری به شکل کمی و کیفی ۳. مشخص بودن مسئول تحقق آن ۴. قابل دسترس با توجه به وضع موجود ۵. مبتنی بر زمان.

برقراری ارتباط موثر: برقراری ارتباط موثر باعث می‌شود تیم‌ها همکاری لازم را با هم داشته باشند. این امر موجب می‌شود که کارها بهتر انجام شود.

بوجود آوردن اعتماد: اعتماد عنصری حیاتی برای واگذاری مسئولیت در یک تیم است.

ارائه بازخورد به کارکنان: ارائه بازخورد پس از بررسی پروژه‌ها و عملکرد کارکنان در جهت بهبود و افزایش بهره‌وی ارزشمند است.

مدیران، بیشترین درصد مشارکت بین کارکنان را دارند. و مشارکت کارکنان موتوری‌ست که بهره‌وری و در نتیجه سودآوری را برای هر سازمان افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که مدیریت بهره‌وری برای موفقیت هر کسب و کاری حیاتی است.

مدیریت بهره وری/رسا

انواع بهره‌وری

مدیریت بهره‌وری بر حفظ معیاری برای انجام کار درست به‌طور موثر متمرکز است که نتیجه‌گرا است. این اغلب به سه شکل بیان ‌می‌شود:

  1. بهره‌وری جزئی:
    بهره‌وری عامل جزئی که معمولاً به عنوان تعریف کلی بهره‌وری از آن یاد ‌می‌شود، نسبت کل تولید را به یک واحد ورودی اندازه گیری ‌می‌کند. این به مدیران اجازه ‌می‌دهد تا سهم هر یک از عوامل را در تولید و خروجی تعیین کنند. هر واحد ‌می‌تواند نیروی کار، انرژی، سرمایه، ماشین آلات، مواد و غیره باشد.
    این بهره‌وری اغلب توسط مدیران تولید به دلیل در دسترس بودن عوامل شناخته شده و دسترسی به داده‌هایی که به‌راحتی قابل مقایسه هستند استفاده ‌می‌شود. بعلاوه، معیارهای بهره‌وری عوامل جزئی، منابع قابل دسترس‌تری را ارائه ‌می‌دهند که به فرآیندهای خاص مربوط ‌می‌شود و به آن‌ها اجازه ‌می‌دهد تا تصمیمات مناسبی را برای مدیریت بهره‌وری اتخاذ کنند. با این‌حال، اگر به تنهایی استفاده شود، اغلب ‌می‌تواند منجر به تفسیر نادرست شود.
    نمونه‌ای از بهره‌وری با عامل جزئی زمانی است که یک کسب و کار قصد دارد بهره‌وری نیروی کار را افزایش دهد که باعث افزایش بهره‌وری انرژی و مواد ‌می‌شود زیرا آن‌ها ارتباط نزدیکی دارند.
    بهره‌وری جزئی نیز به انواع مختلفی طبقه بندی ‌می‌شود:
    بهره‌وری نیروی کار: نسبت کل تولید بر اساس هر ساعت کار به ازای هر نفر است. عمدتاً برای تعیین کارایی کارگر هنگام تولید محصول با ارزش بالاتر استفاده ‌می‌شود.
    بهره‌وری سرمایه: معیاری که برای تعیین رابطه بین تولید کل و سرمایه فیزیکی استفاده شده، استفاده ‌می‌شود. این شامل دارایی‌های مختلف مورد استفاده، مانند نیروی کار، ماشین آلات، ابزار، زمین و غیره است که در تولید ضروری هستند.
    بهره‌وری متریال: نسبت هر واحد مصرفی با هزینه هر واحد مصرفی به کل خروجی تولید شده است که به عنوان ورودی کل نامیده ‌می‌شود. این تکنیک برای اندازه‌گیری بهره‌وری مواد استفاده ‌می‌شود و نقش مهمی ‌در هزینه تولید دارد.
    بهره‌وری ماشین: نسبت بین کل خروجی و کل ساعت ماشین در عملیات است. بهره‌وری ماشین به مدیران اجازه ‌می‌دهد تا مهارت واحد ماشین را در تبدیل مواد خام به کالاها یا خدمات نهایی اندازه‌گیری کنند.
    بهره‌وری پرسنل: بهره‌وری را برای کارکنانی که لزوماً با ماشین آلات و کارهای مبتنی بر عملیات کار نمی‌کنند، اندازه‌گیری ‌می‌کند.
  2. بهره‌وری چندعاملی
    بهره‌وری چند عاملی بیش از یک واحد ورودی را اندازه‌گیری ‌می‌کند و به عنوان نسبت کل خروجی و کل ورودی مورد استفاده برای تولید کالاها یا خدمات نهایی تعریف ‌می‌شود. این نشان‌دهنده اثر ترکیبی همه ورودی‌های موجود برای تولید کل خروجی است. برای مثال، وجود هر دو نیروی کار و سرمایه نشان‌دهنده عواملی هستند که نسبت کل تولید را با استفاده از زیرمجموعه‌ای از اطلاعات تعیین می‌کنند.
    بهره‌وری چند عاملی که به عنوان بهره‌وری کل نیز شناخته ‌می‌شود، شامل تمام عوامل قابل اندازه گیری و خروجی برای بررسی است. این یک نمایش دقیق‌تر از شرایط واقعی اقتصادی در نظر گرفته ‌می‌شود و برای مدیریت بهره‌وری ارزشمند است.
  3. بهره‌وری کل عوامل
    بهره‌وری کل عوامل با اندازه گیری اثرات ترکیبی منابع مورد استفاده در تولید مانند نیروی کار، سرمایه، مواد خام، انرژی و غیره و تقسیم آن به بازده شناسایی ‌می‌شود. این نوع بهره‌وری یک شاخص فراگیر برای اندازه‌گیری بهره‌وری فراهم می‌کند، زیرا می‌تواند تغییرات در خروجی‌ها و ورودی‌ها را منعکس کند. علاوه بر این، از مزیت محاسبه آسان برخوردار است، که به دست آوردن دیدگاه‌های اقتصادی برای مرجع فوری مفیدتر است.
    با این‌حال، بهره‌وری کل عوامل در برجسته کردن تعامل هر ورودی و خروجی به طور جداگانه محدود است، و آن را بسیار گسترده ‌می‌کند تا برای بهبودهای خاص مورد استفاده قرار گیرد.
مدیریت بهره وری / رسا

نکات مدیریت بهره‌وری

برای افزایش سود و بهبود بهره‌وری کسب‌وکار، در اینجا هفت نکته مدیریت بهره‌وری وجود دارد که می‌توان اعمال کرد:

1. پیگیری پیشرفت در انجام وظایف

مدیران و مدیران کسب و کار باید بتوانند نحوه استفاده تیم‌ها از زمان خود را اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل کنند. نرم افزار اتوماسیون ‌می‌تواند چندین معیار را برای شناسایی تیم‌های کاری در حال پیشرفت ردیابی کند. عواملی مانند مدت زمان لازم برای تکمیل وظایف تیم‌ها یا تعداد مشاغلی که در روز انجام ‌می‌شوند ‌می‌توانند بهره‌وری را تعریف کنند و نقاط بهبود را شناسایی کنند.

2. تعهد به زمان‌های تعیین‌شده

ثابت شده است که تعیین ضرب‌الاجل‌ها و تعهد به برنامه مورد نظر، بهره‌وری را بهبود می‌بخشد. مدیریت بهره‌وری شامل ایجاد قابلیت اطمینان یک تیم برای رعایت ضرب الاجل‌ها و تمرکز بر روی وظایف مختلف است. اطمینان از تحقق اهداف بر اساس برنامه زمانی که شما تعیین کرده‌اید، مسئولیت اصلی مدیریت برای حفظ آن است.

3. انجام ندادن چندکار (وظیفه) با هم

در حالی که به نظر ‌می‌رسد ایده چندوظیفه‌ای برای برآورده کردن سهمیه بخشی از تجارت روزمره است، این یک عمل سالم نیست. انجام چند کار ‌می‌تواند کارایی را کاهش دهد.

در عوض، به جای هدر دادن زمان در انتقال بین مشاغل مختلف، هر بار روی یک کار تمرکز کنید.

تمرکز روی یک کار به شما این امکان را ‌می‌دهد که روی یک کار معین تمرکز کنید و به شما کمک ‌می‌کند تا قبل از رفتن به کار بعدی انگیزه خود را برای انجام درست آن کار حفظ کنید. علاوه بر این، با اولویت‌بندی وظایف خود بر اساس اهمیت، می‌توانید روی کارهای مبرم‌تری که باید انجام شود و بهره‌وری را بهبود بخشید، تمرکز کنید.

۴. فعال بودن

با چالش‌هایی که امروزه کسب‌وکارها با آن مواجه هستند، سازمآن‌ها باید برای رقابتی ماندن فعال‌تر باشند. فعال بودن به شما این امکان را ‌می‌دهد که از وضعیت فعلی خود فراتر بروید و آسیب پذیری‌هایی را شناسایی کنید که از قبل ‌می‌توانید برای کاهش یا حذف آن‌ها تلاش کنید. متأسفانه، وقتی کسب‌وکارها به طور فعال از مشکلات احتمالی جلوگیری نمی‌کنند، با بلایای خاصی مواجه می‌شوند که عیب‌یابی آن‌ها اغلب دشوار است.

5. تمرکز بر کار در محیط

تمرکز در کار برای مدیریت بهره‌وری حیاتی است. این به معنای حذف عوامل حواس پرتی از محیط خود تا حد امکان است. از ایجاد فضای اداری منظم و محرک بصری گرفته تا کاهش صدای پس‌زمینه ایجاد شده توسط ماشین‌ها و همکاران، کسب‌وکارها باید فضای مناسبی را برای تمرکز بر کار فراهم کنند.

6. استراحت کردن

علیرغم تصور غلط، استراحت برای مدیریت بهره‌وری سالم و حیاتی است. توانایی ذهنی یک فرد پس از استراحت کردن فواید زیادی ‌دارد. نورون‌هایی که با کار فعال ‌می‌شوند در واقع با فاصله زمانی یک استراحت تقویت ‌می‌شوند. علاوه بر این، کار برای مدت طولانی ‌می‌تواند باعث خستگی و استرس شدید شود، بنابراین به تیم خود فرصت دهید تا ذهن و منابع ذهنی خود را دوباره پر کنند تا خلاق بمانند و بهره‌وری بیشتری داشته باشند.

همچنین اگر یک برنامه مدیریت استرس ایجاد کنید تا مطمئن شوید که کارکنان همیشه 100 درصد آن را ارائه ‌می‌دهند، کمک ‌می‌کند.

7. خودداری از برگزاری جلسات غیرضروری

برای افزایش بهره‌وری، از برگزاری جلسات غیرمفید که وقت را تلف می‌کنند خودداری کنید. درعوض، زمانی که به‌نظر نمی‌رسد جلسات برنامه‌ریزی شده به‌طور منظم نتیجه زیادی کسب کنند، روش‌های جلسه خود را تغییر دهید. به عنوان مثال، اطلاعیه‌ها و موضوعات خاص را ‌می‌توان از طریق ایمیل در میان گذاشت.

نتیجه

مدیریت بهره‌وری به مدیران کسب‌وکار اجازه می‌دهد تا ورودی‌های نامشهودی که خروجی ارزشمند را تعیین می‌کنند، بهتر درک کنند. این امر درک بیشتری از زمینه‌های نگرانی یا معیار پیشرفتی که یک کسب و کار در حال انجام است، فراهم ‌می‌کند. هنگا‌می‌که یک شرکت بر روی دستیابی و حفظ بهره‌وری تمرکز ‌می‌کند، احتمال دستیابی به موفقیت را بیشتر ‌می‌کند. با مشاوره مدیریت بهره وری گروه مهندسین مشاور رسا موفقیت هر سازمانی تضمین شده است.

مشتریان رسا در مدیریت بهره وری

به زودی با شما تماس خواهیم گرفت

به مشاوره نیاز دارید؟

فرم زیر را برای ما ارسال کنید

درباره ما

گروه مهندسین مشاور رسا (شرکت راهبران سیستم آتیه) در سال 1386 با اعتقاد به اصل مشتری‌مداری، توسط آقای دکتر امیر شکاری و با پشتوانه علمی کارشناسان خبره دانشگاهی و صنعتی، با هدف ارائه خدمات در زمینه بهبود عملکرد سازمان‌ها، بنیان‌گذاری شد. این مجموعه در راستای ارائه خدمات تخصصی و آموزشی به سازمان‌های صنعتی و خدماتی، تا کنون موفق به اجرای قریب به 250 پروژه‌ در سیستم‌های مدیریت کیفیت و بهبود عملکرد در سطح ملی و بین‌المللی و برگزاری بیش از 200000 نفر ساعت دوره‌ی آموزشی مرتبط گردیده است.

راه های ارتباطی

آدرس:

تهران – خیابان سهروردی شمالی کوچه مهاجر پلاک ۳۴واحد ۱

کدپستی: 1555813515

تلفن:  86045213۸۸۵۱۷۲۶۸

 

دنبال کنید

ایمیل: [email protected]