مشاوره مدیریت-big3-رسا

بهترین شرکت مشاوره مدیریت BIG3 کدام است؟

مشاوره مدیریت یکی از خدمات ترند این روزها در بازار جهانی است. در مقاله‌ی قبل به معرفی دو غول مشاوره مدیریتی کسب و کار در دنیا یعنی Big3 و Big4 پرداختیم و اینکه چرا لقب غول‌های دنیای مشاوره را به آن‌ها داده‌اند. به دنبال آن، در این مقاله به معرفی ویژگی‌های Big3 یا همان BMM می‌پردازیم و شرایط کاری، فرهنگ سازمانی و سایر موارد آن‌ها را با هم مقایسه خواهیم کرد.

McKinsey، BCG  و Bain برترین شرکت مشاور مدیریت کدام است؟  

MBB  مخفف McKinsey،BCG  و Bain است. این سه شرکت به عنوان سه شرکت بزرگ و معتبر مشاوره‌ی برنامه‌ریزی کسب و کار شناخته شده‌اند. چرا که بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های مشاوره دنیا هستند.

MBB عموما باهوش‌ترین افراد را انتخاب و بالاترین خسارت را پرداخت می‌کنند و بهترین فرصت‌های خروج را دارند. همچنین نام‌آورترین مشتریان، چالش‌برانگیزترین و موثرترین پروژه‌ها و بالاترین نرخ‌های صورت‌حساب هم متعلق به آن‌هاست. 

بیشتر کاندیدهای استخدام مشاور مدیریت، MBB را انتخاب برتر خود در نظر می‌گیرند و امیدوارند که یک پیشنهاد از این سه شرکت بزرگ مشاوره دریافت کنند. هرچند که گاهی هم اتفاق می‌افتد که کاندیدها دو یا حتی هر سه پیشنهاد را دریافت می‌کنند.

با این حساب فکر می‌کنید بهترین شرکت مشاوره مدیریت از بین McKinsey, BCG  و  Bainکدام است؟

در این مقاله شباهت‌های این سه شرکت را بررسی کرده و سپس به تفاوت‌های عمده‌ی آن‌ها می‌پردازیم.

شرکت‌های مشاور مدیریت و شباهت‌های میان :

 اعتبار و نام تجاری: McKinsey, BCG  و  Bain دارای بالاترین سطح اعتبار در صنعت مشاوره هستند. هر یک از آن‌ها تاریخچه‌ی طولانی از در صدر بودن دارند که به این زودی‌ها تغییر نخواهد کرد. جای هیچ‌گونه ابهامی نیست که این سه شرکت، برترین شرکت‌های مشاوره هستند.

تمرکز روی استراتژی: McKinsey، BCG، و Bain همگی بر روی استراتژی کار می‌کنند؛ که عموما به عنوان معتبرترین و چالش برانگیزترین نوع مشاوره تلقی می‌شود. هرچند که این سه برخی کارهای اجرایی و عملیاتی را نیز انجام می دهند، اما تاکید زیادی بر استراتژی دارند.

روابط قوی با مشتری: سه شرکت بزرگ مشاوره، ارتباط طولانی مدت با مشتریان خود دارند. MBB با برخی از مشتریان خود سابقه‌ی چندین دهه کار را دارند که منجر به سیل عظیمی از اعتماد مشتریان به کیفیت و تأثیر کار آن‌ها شده است.

سرمایه گذاری در توسعه شخصی: هر سه شرکت به شدت روی توسعه حرفه‌ای مشاوران خود سرمایه‌گذاری می‌کنند. مهارت‌های زیادی از قبیل مهارت‌های سخت و  نرم را در مدت زمان کوتاهی تعلیم و توسعه داده و کارورزی بسیار جدی گرفته می‌شود. نهایتا جلسات بازخورد مکرری با مدیر برگزار خواهد شد.

 شرایط جذاب  استخدام پس از خروج از شرکت: مشاوران MBB طیف گسترده‌ای از فرصت‌ها را به هنگام خروج از شرکت دارند. فرصت‌هایی که در جایگاه‌های مختلفی مثل استراتژِی، عملیات، توسعه کسب و کار، توسعه شرکت، محصول و بازاریابی وجود دارد. شرکت‌های متقاضی جذب نیرو به استخدام مشاوران سابق MBB علاقه‌مند هستند، زیرا می‌دانند که در حال استخدام افراد با کارایی بالا هستند.

افراد با استعداد و باهوش: MBB باهوش‌ترین و با استعدادترین افراد را استخدام می‌کنند. تصمیم به در هر یک از شرکت‌های MBB که بخواهید کار کنید، در کنار افراد با معلومات و دارای دستاوردهای چشمگیر خواهید بود.

تفاوت‌‌های میان شرکت‌های مشاور MBB

حال که با شباهت‌های بین MBB یا سه شرکت بزرگ مشاور آشنا شدید، به نظرتان چه چیزی هر شرکت را متفاوت می‌کند؟ بارزترین تفاوت، قدمت و وسعت آن‌هاست.

معیارها

McKinsy

BCG

Bain

سال تاسیس

1926

1963

1926

درآمد سالانه

10.5 میلیارد دلار

8.5 میلیارد دلار

4.5 میلیارد دلار

تعداد کارمندان

30000

21000

8000

تعداد دفاتر

130

90

59

همین‌طور که در جدول مشاهده می‌کنید، در میان MBB، McKinsey بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شرکت است؛ که بالاترین درآمد سالانه و بیشترین تعداد کارمند را دارد. BCG بین McKinsey و Bain قرار می‌گیرد و Bain کوچکترین و جدیدترین است.

تفاوت‌های زیادی بین McKinsey، BCG و Bain وجود دارد. ما در اینجا به بیان 12 مورد کلیدی می‌پردازیم:

• خبرگی در صنعت

McKinsey: در همه صنایع دانش و تخصص دارد، اما در کشورهای در حال توسعه به شکل ویژه‌ای در مراقبت‌های بهداشتی، دولت، آموزش و کار در بخش عمومی پیشرو است.

BCG: در تمامی صنایع دانش و تخصص دارد و رقابتی است. اما در کارهای سهام خصوصی به اندازه‌ی Bain و در کارهای دولتی به اندازه McKinsey قوی نیست.

Bain: در همه صنایع دانش و تخصص دارد، اما در سهام خصوصی یکه‌تاز است. فعالیت سهام خصوصی آن، سه برابر بزرگتر از بزرگترین شرکت بعدی است.

•  تخصص

McKinsey: افراد را به شکل عمومی و یا به عنوان متخصص استخدام می‌کند. حتی اگر در نقش عمومی استخدام شوید، معمولاً بعد از چند سال شروع به کار تخصصی خواهید کرد. در McKinsey سریع‌تر از Bain متخصص خواهید شد.

BCG: افراد را به شکل عمومی و یا به عنوان متخصص استخدام می‌کند. حتی اگر در نقش عمومی استخدام شوید، معمولاً بعد از چند سال شروع به کار تخصصی خواهید کرد. شما در BCG سریعتر از Bain تخصص خواهید گرفت.

Bain: همه افرادی که وارد Bain می‌شوند به شکل عمومی وارد می‌شوند، بدون اینکه در هیچ صنعت یا عملکرد خاصی تخصص داشته باشند. تا زمانی که به سطح مدیر یا شریک نزدیک نشده باشند، نیازی به تخصص نیست. بنابراین، افرادی که از عمومی بودن لذت می‌برند، در مقایس با سایر شرکت‌ها، در Bain برای مدت طولانی‌تری می‌توانند به صورت عمومی کار کنند..

• ساختار سازمانی

McKinsey، Bain و BCG : ساختار سازمانی شبیه یک الماس دارند. در سطوح متوسط بسیار سنگین هستند؛ و افراد در سطح بالاتر از مدیریت‌اجرایی را بیشتر از سطوح فوق لیسانس استخدام می‌کنند.

• استخدام

McKinsey: McKinsey اکثریت قریب به اتفاق مشاوران خود را از مدارس برتر مقطع کارشناسی و MBA استخدام می‌کند. با این حال، بیشتر از Bain و BCG به استخدام افراد با مدارک تحصیلی پیشرفته و پیشینه‎‌ی غیرسنتی مبادرت می‌کند.

BCG: BCG  نیز همچون McKinsey اکثریت قریب به اتفاق مشاوران خود را از مدارس برتر مقطع کارشناسی و MBA استخدام می‌کند. با این حال، افراد با مدارک تحصیلی پیشرفته و پیشینه‎‌ی غیرسنتی را بیشتر از Bain و کمتر از McKinsey استخدام می‌کند.

Bain: فرآیند استخدام Bain نیز مانند McKinsey و BCG است با این تفاوت که در مقایسه با سایر شرکت‌های مشاور، کمترین میزان استخدام‌های جانبی را دارد.

•فرهنگ

McKinsey: فرهنگ کاری رسمی و حرفه‌ای‌تری دارد. آن‌ها کار را بسیار جدی گرفته و نسبت به سایر شرکت‌ها ساعات کاری طولانی‌تری دارند. McKinsey هیچ هدیه‌ای با لوگوی خود به کارمندان نمی‌دهد زیرا آن‌ها معتقدند که این لوگو برای مشتریانشان غیرحرفه ای به نظر می‌رسد.

BCG: BCG به داشتن یک فرهنگ کاری بسیار آکادمیک، روشن‌فکرانه و حتی تمرکز بیش از اندازه روی مسائل علمی معروف است. فرهنگ آن به اندازه McKinsey رسمی و جدی نیست و به اندازه Bain سرگرم کننده نیست و تقریبا در میانه‌ی آن‌دو قرار دارد.

Bain: به دلیل فرهنگ کاری سرگرم‌کننده خود متمایز است. کارمندان عموماً اجتماعی- دانشگاهی هستند و از حس دوستی قوی که بین آن‌هاست لذت می‌برند. این تصور وجود دارد که Bain دارای یک فرهنگ “مخرب” است. صرف نظر از این، Bain به خوش‌گذرانی علاقه دارد. مسابقات سالانه جهانی فوتبال به نام جام‌جهانی Bain دارد که هر سال یک شهر میزبان برگزاری آن است. همچنین گروهی به نام Bain Band دارد که خارج از سایت شرکت به برگزاری مسابقات می‌پردازد.

•جبران خسارت

در دو سطح کم و در حد شریک مورد بررسی قرار میگیرد:

McKinsey و BCG: در سطوح پایین‌تر، پرداخت خسارت آن‌ها اندکی از Bain بیشتر است؛ اما در سطح شریک مشابه هستند و به نسبت Bain خسارت کمتری پرداخت می‌کنند.

Bain: در سطوح پایین‌تر، پرداخت خسارت Bain اندکی کمتر از McKinsey یا BCG است. با این حال، در سطح شریک، غرامت Bain بالاتر است.

• شبکه فارغ التحصیلان:

McKinsey: بزرگ‌ترین شرکت MBB است و بزرگ‌ترین شبکه فارغ التحصیلان را دارد. بنابراین پس از مشاوره، بدون توجه به اینکه به دنبال چه کاری هستید، می‌توانید با فارغ‌التحصیلان McKinsey تماس گرفته و از آن‌ها کمک بخواهید.

BCG: دومین شرکت بزرگ MBB است که شبکه فارغ‌التحصیلان آن نیز در رتبه‌ی دوم قرار دارد.

Bain: با توجه به اینکه کوچک‌ترین شرکت MBB است، در این میان کوچک‌ترین شبکه فارغ‌التحصیلان را هم دارد. اما با توجه به اشتیاق فارغ‌التحصیلان برای کمک به یکدیگر، دارای کیفیت شبکه‌ی بسیار قوی است.

• مدل کارکنان:

McKinsey: از مدل کارکنان جهانی استفاده می‌کند، به این معنی که شما با تیمی کار می‌کنید که اعضای آن از سراسر دنیا انتخاب شده‌اند. مشاوران McKinsey بیش از سایر شرکت‌ها سفر می‌کنند و فرصت‌های زیادی برای کار بین‌المللی و سفر در McKinsey وجود دارد.

BCG: از یک مدل منطقه‌ای استفاده می‌کند، به این معنی که شما با تیمی کار می‌کنید که اعضای آن از دفتر اصلی و یا دفاتر اطراف هستند. مشاوران BCG بیشتر از مسافران Bain و کمتر از مشاوران McKinsey سفر می‌کنند. با توجه به مدل کارکنان منطقه‌ای در مقایسه با McKinsey فرصت کمتری برای کار و سفر‌های بین‌المللی وجود دارد.

Bain: از یک مدل کارکنان محلی استفاده می‌کند، به این معنی که شما با افراد دیگر در دفتر خود کار می‌کنید. مشاوران Bain کمتر از سایر شرکت‌ها تمایل به سفر دارند و معمولا به شهرها یا ایالت‌های مجاور سفر می‌کنند. بنابراین فرصت برای انجام کارهای بین‌المللی و سفر بسیار کمتر است.

• تبلیغات

McKinsey و BCG زمان مشابهی را به تبلیغات اختصاص می‌دهند که کمی بیشتر از زمان تبلیغات شرکت Bain است.

Bain: Senior Associate Consultant؛ مشاور ارشد و Case Team Leader؛ راهبر موردی، دو پستی هستند که در سایر شرکت‌ها تعریف نشده است و این موجب شده که هریک بین 6 ماه تا 1 سال جدول زمانی تبلیغات را در Bain کاهش دهند.

• منابع پشتیبانی

McKinsey: بیشترین منابع پشتیبانی را در بین MBB دارد. عموما مشاوران پژوهش‌ها و اسلایدهای خود را شب‌ها، برای تیم‌هایی که در هند هستند ارسال می‌کنند و صبح‌ها کارها را انجام شده تحویل می‌گیرند. در McKinsey اسلایدهای دستی بسیار کمتری نسبت به Bain ساخته می‌شود.

BCG: تعداد بسیار زیادی منابع پشتیبانی برای کمک به تیم‌های مشاوره در زمینه تحقیق، تجزیه و تحلیل و ساخت اسلاید دارد. اما در مقایسه، از McKinsey کمتر و از Bain بیشتر است.

Bain: با وجود داشتن منابع پشتیبانی که به انجام تحقیق، تجزیه و تحلیل و ساخت اسلاید کمک می‌کند، به دلیل اینکه به اندازه‌ی سایر شرکت‌ها منابع ندارد، نسبت به McKinsey و  BCG کمتر برون‌سپاری می‌کند.

• سایر فرصت های کاری

McKinsey: مشاوران McKinsey این امکان را دارند که پس از دو سال کار در شرکت، به مدت بالای یک سال برای شرکت دیگری کار کنند و یا با توجه به اینکه به زبان دیگری مسلط هستند یا نه، به سایر شعب منتقل شوند، که منجر می‌شود مشاوران، فرصت کسب تجارب مختلف را داشته باشند.

BCG: مشاوران BCG این امکان را دارند که پس از دو سال کار در شرکت، به مدت بالای یک سال برای شرکت دیگری کار کنند و یا با توجه به اینکه به زبان دیگری مسلط هستند یا نه، به سایر شعب منتقل شوند. این به عنوان یک جابه‌جایی تلقی می‌شود.

Bain: مشاوران Bain این امکان را دارند که پس از دو سال کار در شرکت، به مدت 6  ماه برای شرکت دیگری کار کنند و یا با توجه به اینکه به زبان دیگری مسلط هستند یا نه، به سایر شعب منتقل شوند.

• نوآوری:                                                        

McKinsey: به عنوان شرکت پیشرو در نوآوری، موسسه جهانی McKinsey را راه‌اندازی کرده است؛ که به مطالعه‌ی روندهای اقتصاد جهانی می‌پردازد. آزمایشگاه دیجیتال نیز به خلق محصولات دیجیتال برای مشتریان کمک می‌کند. همچنین گروه اجرایی McKinsey نیز زیر مجموعه‌ای است که به انجام کارهای اجریی می‌پردازد.

BCG: به عنوان شرکت پیشرو در نوآوری، سرما‌یه‌گذاری دیجیتال BCG را راه‌اندازی کرده است؛ که برای پرورش ایده‌های استارت‌آپی به مشتریان بزرگ کمک می‌کند. همچنین اخیرا استراتژی حرکت جدی‌ به سمت کارهای عملیاتی و اجرایی بیشتر را در دستور کار خود قرار داده است.

Bain: معمولا کمی کندتر از McKinsey و BCG نوآوری می‌کند. رویکرد Bain محافظه‌کارانه است و عموما منتظر می‌ماند تا ببیند شرکت‌های دیگر چه می‌کنند و آیا موفق می‌شوند یا نه. 

بهترین شرکت MBB برای کار کدام است؟

جواب این سوال به این بستگی دارد که شما چه فاکتورهایی برای بهینه‌سازی دارید:

معتبرترین شرکت MBB شرکت McKinsey است، چراکه قدیمی‌ترین، بزرگ‌ترین و معروف‌ترین است.

سریع‌ترین پیشرفت‌های شغلی در McKinsy یا BCG اتفاق می‌افتد. چرا که Bain دو پست Senior Associate Consultant؛ مشاور ارشد و Case Team Leader؛ راهبر موردی، را دارد که بین 6 ماه تا 1 سال زمان ارتقای شما را به تعویق می‌اندازد.

  • بهترین پرداخت را Bain در سطح شریک و McKinsey و BCG در تمام سطوح دیگر دارند. در سطح پایین، مشاوران McKinsey و BCG اندکی بیشتر از Bain درآمد دارند، در حالی که در سطح شریک، مشاوران Bain کمی درآمد بیشتری دارند. هرچند که پرداخت خسارت غالبا تغییر کرده و مقایسه مستقیم به راحتی امکان‌پذیر نیست.

  • با توجه به اینکه McKinsey بزرگ‌ترین شبکه‌ی فارغ‌التحصیلان را دارد، و اعتبارش نسبت به دو شرکت دیگر بیشتر است، بهترین فرصت‌های خروجی در این شرکت اتفاق می‌افتد.

  • بهترین تعادل بین کار و زندگی در شرکت Bain جاری است. به طور کلی در شرکت‌های MBB سخت کار خواهید کرد؛ اما با توجه به فرهنگ کار اجتماعی و سرگرمی که در Bain وجود دارد، نسیت به دو شرکت دیگر تعادل بهتری دارد.

  • Bain با لذت فرهنگ کار آکادمیک و حس همراهی مستحکمی که بین کارکنان وجود دارد، بهترین دوستان و مربیان را به شما می‌دهد.

  • بهترین محرک‌های فکری را در BCG خواهید یافت. BCG به داشتن فرهنگ کاری بسیار آکادمیک، روشن‌فکرانه و حتی تمرکز بیش از اندازه روی مسائل علمی معروف است. در BCG با وجود مشاورانی که تلاش می‌کنند به رهبران اندیشه تبدیل شوند، انگیزه‌ی فکری بیشتری خواهید یافت.

پست مرتبط

ارسال نظر

درباره ما

گروه مهندسین مشاور رسا (شرکت راهبران سیستم آتیه) در سال 1386 با اعتقاد به اصل مشتری‌مداری، توسط آقای دکتر امیر شکاری و با پشتوانه علمی کارشناسان خبره دانشگاهی و صنعتی، با هدف ارائه خدمات در زمینه بهبود عملکرد سازمان‌ها، بنیان‌گذاری شد. این مجموعه در راستای ارائه خدمات تخصصی و آموزشی به سازمان‌های صنعتی و خدماتی، تا کنون موفق به اجرای قریب به 250 پروژه‌ در سیستم‌های مدیریت کیفیت و بهبود عملکرد در سطح ملی و بین‌المللی و برگزاری بیش از 200000 نفر ساعت دوره‌ی آموزشی مرتبط گردیده است.

راه های ارتباطی

آدرس:

تهران – خیابان سهروردی شمالی کوچه مهاجر پلاک ۳۴واحد ۱

کدپستی: 1555813515

تلفن:  86045213۸۸۵۱۷۲۶۸

 

دنبال کنید

ایمیل: [email protected]