غول های مشاوره مدیریت دنیا رسا

غول‌های مشاوره‌ی مدیریت در دنیا:

از آنجا که شرکت‌های مکنزی (McKinsey) و ب.ث.ژ (BCG) در ایران شناخته شده‌تر از سایرین هستند، در این مقاله، به معرفی غول‌های مشاوره‌ مدیریت در دنیا پرداخته و شرایط و تفاوتهای آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم.

مشاوره‌ مدیریت به مجموعه‌ای از فعالیت‌های حوزه‌ی کسب و کار گفته می‌شود که عوامل مختلفی چون استراتژی، تحقیقات بازار، بازاریابی دیجیتال، برندینگ، منابع انسانی و سایر زمینه‌های مرتبط را شامل می‌شود. تعریفی نوین که پس از انقلاب صنعتی و در اوایل قرن بیستم در جهان شکل گرفت؛ در میانه‌ی قرن بیستم توسعه داده شد و با تحول دیجیتال و توسعه‌ی فناوری اطلاعات اوج گرفت.

در کشور ما نیز در دهه‌های اخیر و همزمان با پیشرفت صنعت نفت، در اواخر دهه‌ی 30 مراکز مشاوره مدیریت شروع به کار کردند و امروز بیش از 100 شرکت در این زمینه ارائه‌ی خدمت می‌کنند.

Big 3  یکی از نام‌هایی است که به سه شرکت بزرگ مشاوره استراتژی که بر اساس درآمد گزینش شده‌اند، گفته می‌شود؛ و شامل شرکت‌های  McKinsey، Bain & Company و Boston Consulting Group (BCG)  است که به آنها MBB نیز گفته می‌شود.  Big Fourنیز از چهار شرکت بزرگ تشکیل شده است که این‌ها نیز بر اساس درآمد انتخاب شده‌اند و شرکت‌های  PwC، Deloitte، EY  و  KPMGرا شامل می‌شود.

اصطلاح Big 3 رایج‌تر از Big 4 است. هر کدام ترکیبی از گروه شرکت‌های ارائه‌ی خدمات حرفه‌ای جهانی هستند که در طول سالیان در بازار رقابت، رشد کرده‌اند.

در این مقاله با بررسی این دو گروه، به توضیح تفاوت‌های بین آن‌ها می‌پردازیم.

Big 3 چه کسانی هستند؟   Big 3 شامل McKinsey, Bain, and BCG می‌شود کهبزرگ‌ترین رقبای یکدیگر هستند و طی چندین دهه برای جذب مشتری رقابت کرده‌اند.

  • شرکت مک‌کینزی (McKinsey)

 در سال 1926 میلادی تاسیس شد و امروزه یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های مشاوره مدیریت موجود به حساب می‌آید. مک‌کینزی تمام تمرکز خود را روی کار با مدیران ‌عامل و به خصوص مدیران عاملی که از پیشنهادات آن‌ها پیروی می‌کنند، گذاشته است.

امروز آنها با مدیران ارشد و دولت‌ها در سراسر جهان همکاری می‌کنند تا بر بزرگترین چالش‌های خود غلبه کنند.

اعتبار آن‌ها به خدمت گرفتن  و  پرورش  بعضی از برترین رهبران جهان نظیر مدیران ارشد فیسبوک و گوگل است. به همین جهت عنوان «کارخانه‌ی مدیرعامل» را در بین جهانیان به خود اختصاص داده است.

  • شرکت بین (Bain)

 شرکت بین (Bain) توسط بیل بین و گروهی از مدیران BCG تاسیس شد. پس از درگیری با مدیر عامل فعلی BCG؛ بروس هندرسون، بیل بین اقدام به تاسیس شرکت بین Bain کرد. بیل بین و تیمش بیش از 50 درصد از درآمد سالانه BCG را به دست آورده بودند و پس از مخالفت با تعدادی از تصمیمات مدیریتی بروس هندرسون، استعفا دادند و شرکت مشاوره مدیریت خود را راه اندازی کردند. در این مسیر، بسیاری از مشتریان BCG را با خود همراه کردند. این شرکت به سرعت رشد کرد و تمرکز خود را بر «استراتژی چرخش کسب و کار» گذاشت و از نزدیک با سرمایه‌گذاران سهام خصوصی (از جمله اسپین آف خود، Bain Capital) همکاری کرد. امروزه سهام خصوصی بخش بزرگی از درآمد سالانه Bain را تشکیل می دهد.

  • شرکت ب‌ث‌ژ (BCG)

گروه مشاوره مدیریت بوستون در سال 1963 در ابتدا به عنوان بازوی مشاوره‌ی «شرکت صندوق امانت بوستون» به منظور ارائه‌ی مشاوره استراتژیک به مشتریان بانک تاسیس شد.

بعدها، کارمندان مالکیت کامل دفتر مشاوره را خریداری کرده و همانطور که امروزه شناخته می شود، به BCG تبدیل شدند. اعتبار BCG به واسطه‌ی خلق برخی از مفاهیم مشاوره‌ای است؛ که هنوز هم شناخته شده هستند.

معروف‌ترین آنها ماتریس BCG است که برای تشخیص بهترین تخصیص نقدینگی و مدیریت طول عمر محصول برای شرکت‌ها استفاده می‌شود.

  • مقایسه‌ی درآمد، تعداد کارکنان، تعداد دفاتر و تعداد کشورهای دارای شعبه‌ی شرکت‌های تشکیل‌دهنده‌ی Big3
نام شرکتدرآمدکارکنانتعداد دفاترکشورهای دارای شعبه
Mckinsey10 میلیارد دلار2700014669
Bain4.5 میلیارد دلار105005838
BCG8 میلیارد دلار210009050

Big 4 چه کسانی هستند؟

Big 4 شامل PwC، Deloitte، EY و KPMG می‌شود. پیشینه‌ی این چهار شرکت حسابداری است که به سمت و سوی سایر خدمات حرفه‌ای توسعه پیدا کردند؛ اما کمی تفاوت بین هریک از آن‌ها وجود دارد.

  • شرکت پی.دبلیو.سی (PwC)

در سال 1998 با ادغام دو شرکت حسابداری Coopers & Lybrand و Price Waterhouse  که سابقه آن‌ها به قرن 19 میلادی می‌رسید؛ تشکیل شد.

پس از ادغام PwC ریشه‌های حسابداری خود را به سایر خدمات حرفه ای از جمله مشاوره، قانون و مشاوره‌ی معاملاتی توسعه داد؛ و امروزه بیش از هر شرکت دیگری در جهان روی معاملات (اکتساب، ادغام و تامین بودجه) کار میکند.

  • شرکت دیلویت (Deloitte)

در سال 1845 میلادی در لندن تاسیس شد. بعدها، در قرن بیستم از طریق ادغام با سایر شرکت‌ها نظیر Haskins & Sells، Touche Ross و  Arthur Andersenرشد و توسعه پیدا کرد.

این شرکت طیفی از خدمات حرفه‌ای از تضمین ریسک تا مشاوره‌ی استراتژی را به مشتریان ارائه می‌دهد. اغلب حامی رویدادهای ورزشی بزرگ بوده و در سال 2012 میلادی نیز حامی المپیک تابستانه بود.

  • شرکت ای.وای (EY)

شرکت EY نتیجه‌ی ادغام سه شرکت حسابداری از انگلستان و ایالت متحده آمریکا در قرن اخیر است. این اقدام کلیدی شامل شرکت‌های ، Smith & Whinney (انگلستان)، Ernst & Ernst (آمریکا) و Arthur Young & Co (آمریکا) است که منجر به ایجاد شرکت جدیدی با نام ارنست و یانگ Ernst & Young شد.

این شرکت در سال 1997 نیز قصد داشت با شرکت رقیب KPMG ادغام شود؛ اما به دلیل مواردی چون انحصاری نشدن شرکت، تضاد مشتریان و هزینه‌بر بودن، به سرانجام نرسید. پس از آن در سال 2013 میلادی به EY تغییر نام داد و شرکت مشاوره‌ی پارتنون (Parthenon) را برای گسترش فعالیت مشاوره‌ی خود خریداری کرد.

  • شرکت کی.پی.ام.جی (KPMG)

شرکت KPMG ریشه در هلند، انگلستان و آمریکا دارد که در سال 1815 فعالیت خود را آغاز کرد و با ادغام چند شرکت دیگر رشد و توسعه پیدا کرد. سپس در سال 1979 اولین نشانه‌های شرکت KPMG با ادغام  شرکت‌هایKlynveld Kraayenhof & Co (NL)، McLintock Main LaFrentz (انگلستان/ آمریکا)، و Deutsche Treuhandgesellschaft (DE)  نمایان شد و شرکت KMG (KLynnveld Main Goerdeler) را تشکیل داد. سپس در سال 1987 اولین ادغام بزرگ‌‌مقیاس شرکت‌ها با ترکیب KMG با Peat Marwick انجام شد که منجر به تشکیل KPMG گردید.

KPMG اختلافات حقوقی و شیوه های مشاوره خود را واگذار کرد و این شیوه ها را به شیوه ای مشابه با چهار شرکت بزرگ دیگر ساخته و طیف کاملی از خدمات حرفه ای را ارائه می‌دهد.

  • مقایسه‌ی درآمد، تعداد کارکنان، تعداد دفاتر و تعداد کشورهای دارای شعبه‌ی شرکت‌های تشکیل‌دهنده‌ی Big4
نام شرکتدرآمدکارکنانتعداد دفاترکشورهای دارای شعبه
PwC43 میلیارد دلار284000        742157
Deloitte47 میلیارد دلار334000100130
EY37 میلیارد دلار300000700150
KPMG29 میلیارد دلار219000650147

در مقالات بعدی اطلاعات بیشتری از فرهنگ سازمانی در این شرکت‌ها برای شما ارائه خواهیم کرد.

پست مرتبط

ارسال نظر

درباره ما

گروه مهندسین مشاور رسا (شرکت راهبران سیستم آتیه) در سال 1386 با اعتقاد به اصل مشتری‌مداری، توسط آقای دکتر امیر شکاری و با پشتوانه علمی کارشناسان خبره دانشگاهی و صنعتی، با هدف ارائه خدمات در زمینه بهبود عملکرد سازمان‌ها، بنیان‌گذاری شد. این مجموعه در راستای ارائه خدمات تخصصی و آموزشی به سازمان‌های صنعتی و خدماتی، تا کنون موفق به اجرای قریب به 250 پروژه‌ در سیستم‌های مدیریت کیفیت و بهبود عملکرد در سطح ملی و بین‌المللی و برگزاری بیش از 200000 نفر ساعت دوره‌ی آموزشی مرتبط گردیده است.

راه های ارتباطی

آدرس:

تهران – خیابان سهروردی شمالی کوچه مهاجر پلاک ۳۴واحد ۱

کدپستی: 1555813515

تلفن:  86045213۸۸۵۱۷۲۶۸

 

دنبال کنید

ایمیل: [email protected]