استراتژی تحول دیجیتال-گروه مهندسین مشاور رسا

نرم افزار مدیریت استراتژی کاوش ویژن، تیم تولید محتوای رسا را بر آن داشت تا با تدوین یک مقاله به چرایی و ماهیت این دسته از نرم افزار‌ها بپردازد.

سال‌هاست که دغدغه سازمان‌‌ها در مدیریت و استفاده از راهکارهای مدیریتی تدوین و طراحی یک برنامه راهبردی برای پیشرفت در مدیریت و ارائه خدمات بهتر و همینطور استقرار چارچوب هایی مانند بهره وری توسعه پایدار بهبود مستمر و تسریع در رسیدن به افق طراحی شده برای سازمان است. برنامه ریزی راهبردی، چهار چوب اصلی  هر کسب و کاری است که می خواهد به اهداف خود دست یابد.

سازمان‌ها به استراتژی‌های هم سایز با خود و بومی شده و کارا نیاز دارند،  تا در یک فرآیند اجرای روان و سازمان یافته و ماهرانه به توفیق برسند.   استراتژی در نتیجه تحلیل‌های محیط بیرون و درون و ارزیابی فرصت‌ها و تهدیدها و در نظر گرفتن نقاط قوت و نقاط قابل بهبود سازمان و  انتظارات ذینفعان خود به عنوان یک پروژه وقت گیر و پر هزینه در سازمان پررنگ می گردد.  بسیاری از سازمان‌ها به جای نتیجه گیری از این ابزار و بهبود، در تله توسعه ابزار گیر می کنند و ساعت‌ها و کاغذها در کنار هم انباشته و نگاشته می شوند اما به اجرا و نتیجه نمی‌رسند.  چه بسیار سازمان‌هایی که ساز و کار تئوری و برنامه ریزی شیک و پر زرق و برقی را برای افق دید و ماموریت و ساختارهای خود تهیه کردند. اما هنوز در مسیر قبلی به هنگام اجرا قدم می زنند و این جاده سازی های جدید،  کم رفت و آمد و کم ظرفیت باقی می ماند.  اینجا رویکردهای تدوینگران استراتژی به دوراهی اجرا شده‌ها و رها شده‌ها ختم می گردد.

بازبینی ها در مدل ها و پیاده سازی متد‌های جدید در عدم حمایت از سوی رهبران سازمان، مسیر اجرا را که بسی سخت تر از برنامه‌ریزی و تدوین است ،  بایر و خلوت تر می‌کند.  و گاهی هم اجرای نامناسب یا عدم چسبندگی و تطابق برنامه به جزئیات اجرا،  می‌شود مصداق همان مثال معروف رنگ کردن اتاق اشتباهی ، که تمرکز زیادی در کیفیت رنگ و وقت زیادی برای انتخاب رنگ  و هزینه گزافی بابت استخدام نقاش خوب انجام شده ، اما در نتیجه اتاقی دیگر رنگ شده.  این قصه پر  روایتگر و تکراری است.   اما امروز وقتی سراغ سازمان های جوان تر می رویم کمتر به این مشکل بر میخوریم.  اما در راه درست یا مسیر اجرا نغمه ای از اتفاقات جدید به گوش می رسد رویکردی جدید به نام تحول دیجیتال ، که به عنوان عینکی  برای دیدن مفاهیم قبلی بچشم تدوین گران استراتژی  خوش نشسته است. یکی از بزرگترین روندها در دنیای امروز تحول دیجیتال است.

 تحول دیجیتال یک سفر طولانی است که سازمان‌ها را وادار می‌کند تا به طور مستمر با نیازهای در حال تغییر مشتریان خود در دنیای تکنولوژی سازگار شوند و بلوغ پیدا کنند. تحول دیجیتال رویکرد هایی همچون : واقعیت افزوده خدمات ابری، اینترنت اشیا ، اتوماسیون ، مدیریت یکپارچه اطلاعات و مدیریت دانش دیجیتال ، هوش مصنوعی ، توزیع 5 و 6 بستر های ارتباطی ، هوش تجاری و فضای کار مجازی … را باخود به کسب و کار های اضافه کرده است.

 یکی از معروف ترین مثل های مدیریت تغییر اینست که نمی توانی با تفکرات و روش های قدیمی کارهای جدید انجام بدهیم. قطعا و حتما لازم است که استراتژی تحول دیجیتال را با تحول دیجیتال در مدیریت استراتژی شروع کنیم .

اولین گام استفاده از نرم افزاری برای تحلیل و تدوین و پایش استراتژی است.

نرم افزار مدیریت استراتژی در کسب و کار شما| استراتژی تحول دیجیتال

نظرسنجی انجام شده توسط هاروارد بیزینس ریویو نشان داد که تنها و فقط  20 درصد از شرکت ها  میتوانند 80 درصد یا بیشتر از اهداف استراتژیک خود را انجام دهند. از این رو، بهبود میزان موفقیت فرآیند اجرای استراتژی به عنوان بزرگترین چالش برای سازمان ها مطرح شده است.

شرکت های مشاوره و راهبر برای اجرای استراتژی وجود دارند که می توانند به مدیریت اجرای استراتژی کمک کنند. با این حال، یک روند رو به رشد برای موسسات در عصر تحول دیجیتال با استفاده از یک نرم افزار مدیریت استراتژی برای اجرای موثر و یکپارچه استراتژی های خود پیش می رود. آنچه نرم افزار ایجاد می کند شامل سرعت، کاهش خطای انسانی و اتوماسیون ، و از همه مهم تر یکپارچگی با سایر اطلاعات سازمان است.

اهمیت اجرای استراتژی

همانطور که مفصل در ابتدا به آن پرداختیم قبل از اینکه به اهمیت داشتن یک نرم افزار مدیریت استراتژی برای کسب و کار خود بپردازیم، ابتدا به اهمیت اجرای استراتژی می پردازیم. اما اجرا در نرم افزار دستاورد های جذابتری برای سازمان می سازد. این اول طعم و مزه از تحول دیجیتال در سازمان شما خواهد بود زیرا یکی از میدان های اصلی عبور داده ها در سازمان شما خواهد شد. هیچ عضو یا قسمتی از سازمان نیست که در استراتژی،  داده های نتایج  یا  شرح ماموریت آن دیده نشود از فرایند های تامین و بازار تا مالی و تولید و فرایند های مدیریتی و منابع انسانی ، پس ورود نرم افزار مدیریت استراتژی یک گام موثر در بازبینی میزان یکپارچگی کل سازمان در داده های برنامه و عملکرد خواهد بود.

همه شرکت ها اهداف بلندمدت ، میان مدت ، و کوتاه مدت دارند که می خواهند به آنها دست یابند. اما اگر یک شرکت هیچ استراتژی تعیین‌شده‌ای نداشته باشد یا اگر یک کسب‌وکار در ترکیب این استراتژی‌ها با مشکل مواجه می‌شود، این رویاها ممکن است دور از واقعیت باشند.شرکت ها باید انواع مختلف اجرای استراتژی را بدانند تا بتوانند بهترین راهبردی را که آنها را به اهدافشان می رساند انتخاب کنند. به همین ترتیب، آنها همچنین باید یک فرهنگ انطباقی و یادگیری برای ایجاد مکانیسم‌ها و رویه‌هایی ایجاد کنند که بتواند با چشم‌انداز سریع در حال تحول کسب‌وکار کنار بیاید و در مواجهه با ضرورت انعطاف‌پذیر شود.نرم‌افزار استراتژی به سازمان‌ها کمک می‌کند تا با تعیین اهداف و اولویت‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت، استراتژی‌ها را بسازند و پرورش دهند. با یک پلت فرم قدرتمند، شرکت ها می توانند مسیرهای مختلفی را برای رسیدن به اهداف خود انتخاب کرده و پیشرفت خود را ارزیابی کنند.

دستاورد های  نرم افزار مدیریت استراتژی

  1.  برنامه استراتژی را درک کنید و اجرا کنید

یکی از بزرگترین موانعی که مؤسسات برای برنامه های مدیریت استراتژیک خود با آن روبرو هستند این است که همه اعضای تیم برنامه را درک نمی کنند یا حتی ایده ای در مورد آن ندارند. خیلی وقت ها عدم لمس و بینش مستندات استراتژیک وصرفا دریافت دستور و راه حل نمی تواند درک مناسبی ایجاد کند یا حتی برنامه های ایمیل شده یا پرینت شده و آنچه که در وب سایت سازمان رویت می گردد با هم اختلاف معنی و برداشت گوناگونی برای سازمان شما دارند اما در خصوصیات یک پارچه نرم افزار مدیریت استراتژی تصویر و درک واحدی می تواند از برنامه های استراتژی ایجاد کرد.  تحقق برنامه استراتژیک شما بسیار مهم است زیرا همه را در یک مسیر و خط برای رسیدن به دورنمای واحد قرار می دهد.

شما می توانید با مرور فهرست راهکار ها  برای مدیریت اجرای استراتژی، برنامه خود را مستحکم کنید. فقط به یاد داشته باشید که یک نرم افزار استثنایی اجرای استراتژی می تواند به راحتی ابتکارات، استراتژی های شما را تجسم کند. و اهداف را بسازید و آنها را به گونه ای بسازید که مناسب شرکت شما باشد.

  1. پایش ومانیتورینگ وضعیت طرح ها و ابتکارات استراتژیک

یکی از بزرگترین مزیت‌هایی که خرید نرم‌افزار استراتژی می‌تواند کسب‌وکار شما را به ارث بگذارد این است که کل فرآیند اجرای استراتژی‌تان را با دید پرنده(پرسپکتیو جز به کل ) ببینید.

از طریق یک داشبورد  کاربر پسند که تصویر مناسبی  را از عملکرد ها ارائه می دهد، می توانید به راحتی آنچه را که در اجرای استراتژی خود می گذرد درک کنید. شما به راحتی می توانید پیشرفت خود را ارزیابی کنید و تعیین کنید که آیا گزینه ای که از بین انواع مختلف اجرای استراتژی انتخاب کرده اید برای شما کار می کند یا اینکه نیاز به تغییر فرآیند اجرای خود دارید.

به همین ترتیب، می توانید به راحتی مناطقی را که نیاز به توجه بیشتری دارند و همچنین مسائلی که در حال بروز هستند مشخص کنید و به شما این فرصت را می دهد که فوراً آنها را حل کنید.

خرید نرم افزار مدیریت استراتژی همچنین به شما امکان می دهد فرصت هایی را که نیاز به اقدامات فوری دارند تا آنها را از دست ندهید، شناسایی کنید. اگر هیئت مدیره شما استراتژی را انجام نمی دهد ،اگر رقبای شما تغییر استراتژی داده اند آگر تامین کنندگان یا مشتریان تغییراتی داشته اند یا اگر محصولات جایگزینی وارد بازار شده حتی در شرایط تغییر اکوسیستم بازار مانند پاندمی یا تحریم ها یا تغییر قیمت یا مقدار منابع انرژی بهتر است در عملیات خود تجدید نظر کنید زیرا اجازه می دهید این فرصت ها از بین بروند یا این تهدید ها شدیدتر گردند.

دیده شدن تغیییرات و پیشرفت ها  جنبه بزرگی از اهمیت اجرای استراتژی است. با به دست آوردن دید خوبی از قدرت استراتژی خود، و مدیریت فرصت ها  شانس خوبی برای سالم نگه داشتن آن و هدایت آن به سمت موفقیت دارید.

  1.  بازبینی و تغییر اهداف بر اساس عملکرد و موقعیت های جدید

همانطور که گفتیم، سازمان ها باید فرهنگ سازگار و پرورشی داشته باشند (سازمان ای یادگیرنده ) تا در مواقع لزوم همه کاره(تغییر پذیر) باشند. از این جنبه، نرم افزار مدیریت استراتژی می تواند کارهای زیادی برای مدیریت اجرای استراتژی یک کسب و کار انجام دهد. این به کاربران اجازه می دهد تا به برنامه و نقشه مسیر خود دسترسی داشته باشند، هر آیتم را در صورت نیاز به روز کنند، و گزارش ها و تجزیه و تحلیل ها را بدون در نظر گرفتن مکان، زمان یا دستگاه، فورا مشاهده کنند.اتوماتیک کردن هدف گذاری با استفاده از مستندات و منطق های هدف گذاری می تواند ارزش افزوده خاصی برای سرعت تغییر باشد.

مرتبط نگه داشتن برنامه استراتژی خود با ایجاد تغییراتی که در یک بازه زمانی خاص برای اجرا ایجاد شده است، اکنون به عنوان یک کار بدون استرس به نظر می رسد. در نتیجه، یک برنامه به روز و سازگار، استراتژی شما را زنده نگه می دارد و آن را یک قدم به اجرای موفقیت آمیز نزدیکتر می کند.

  1. استفاده از هوش مصنوعی

برای مدیریت دانش و ریسک در سازمان تجربیات ناموفق دراجرا و تحلیل استراتژی سازمان شما و درس آموخته های شکست و تجربیات عام سایر سازمانها  و نتایج بهینه کاوی یا استاندارد ها قابلیت ایجاد یک کلان داده را دارند .هدف گذاری های هوشمند و داینامیک برای شاخص ها و مشخص کردن آستانه های اخطار و اقدامات پیشگیرانه ،  که اگر به تکنولوژی یادگیری عمیق و هوش تصمیم ساز مسلح گردد می تواند پیشنهادات مناسب یا ریسک های پنهانی را برای سازمان شما نمایان کند.این فناوری می تواند از هزینه های شکست و تجربه مجدد مسیر های نادرست بکاهد.  

  1. ایجاد کارنامه عملکردی

قطعا برای سرعت مناسب و حفظ مسیر همه چرخ های سازمان باید با هم و همسرعت بچرخند  البته بر اساس ققنون حرکت هماهنگ سریع ترین سرعت سورتمه مساوی با سرعت کند ترین سگ سورتمه است . ایجاد کارنامه استراتژیک و مدیریت کارت های امتیازی متوازن توسط نرم می توان برای واحد ها و کارکنان نوعی ارزیابی عملکرد ایتراتژیک باشد. گزارشات تلفیقی و مقایسه ای از ابعاد گوناگون و مناظر استراتژیک می تواند بخوبی به شما کمک کند که با نگاه مدیریت سیستمی چگونه و چه زمان و چقدر بهبود سیستم داشته باشید و نقاط کم کار و قابل بهبود سیستم را شناسایی کنید.

در آخر اگر بخواهید با دنیای دیجیتال همگام و هسو باشید باید سازمان خود را درگیر تحول دیجیتال کنید و اگر تغییر می خواهید باید برای آن برنامه و استراتژی داشته باشید و این یعنی برای استراتژی تحول دیجیتال باید تحول دیجیتال در مدیریت استراتژی را گام اول خود بدانید.

جهت ورود به صفحه نرم افزار مدیریت استراتژی کاوش ویژن روی لینک زیر کلیک کنید

نرم افزار مدیریت استراتژی-رسا

پست مرتبط

6 نظرات

ارسال نظر

درباره ما

گروه مهندسین مشاور رسا (شرکت راهبران سیستم آتیه) در سال 1386 با اعتقاد به اصل مشتری‌مداری، توسط آقای دکتر امیر شکاری و با پشتوانه علمی کارشناسان خبره دانشگاهی و صنعتی، با هدف ارائه خدمات در زمینه بهبود عملکرد سازمان‌ها، بنیان‌گذاری شد. این مجموعه در راستای ارائه خدمات تخصصی و آموزشی به سازمان‌های صنعتی و خدماتی، تا کنون موفق به اجرای قریب به 250 پروژه‌ در سیستم‌های مدیریت کیفیت و بهبود عملکرد در سطح ملی و بین‌المللی و برگزاری بیش از 200000 نفر ساعت دوره‌ی آموزشی مرتبط گردیده است.

راه های ارتباطی

آدرس:

تهران – خیابان سهروردی شمالی کوچه مهاجر پلاک ۳۴واحد ۱

کدپستی: 1555813515

تلفن:  86045213۸۸۵۱۷۲۶۸

 

دنبال کنید

ایمیل: [email protected]