هوش تجاری (Business Intelligence) در یک نگاه

پیشرفت‌های دیجیتال زندگی روزمره را کاملا متحول کرده است، اما بیشترین تاثیر آن بر دنیای تجارت بوده است. شرکت‌ها اکنون به ابزارها و استراتژی‌های داده‌محور دسترسی دارند که به آن‌ها امکان می‌دهد بیشتر از هر زمان دیگری به داده‌های درمورد مشتری و کسب و کارشان دسترسی داشته باشند، اما همه توانایی استفاده از آن‌ها را ندارند. در ادامه‌ی مطالب به چیستی هوش تجاری و دلایل اهمیت آن برای کسب و کار شما می‌پردازیم.

 

هوش تجاری-رسا

هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری شامل فرایند‌های پیچیده‌ای است، اما درزمان کوتاه می‌تواند ازعملکرد شرکت آمار دقیقی ارائه دهد. از این رو مدیران برای تصمیمات بزرگ از این داده‌ها استفاده می‌کنند.

اصطلاح هوش تجاری (BI) به فناوری‌ها، برنامه‌های کاربردی، استراتژی‌ها و شیوه‌های مورد استفاده برای جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل، یکپارچه‌سازی و ارائه اطلاعات کسب‌وکار مربوطه اشاره دارد. تمام هدف هوش تجاری حمایت و تسهیل تصمیمات تجاری بهتر است. BI به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا به اطلاعاتی که برای موفقیت چندین حوزه از جمله فروش، امور مالی، بازاریابی و بسیاری از حوزه‌ها و بخش‌های دیگر حیاتی است، دسترسی داشته باشند. استفاده موثر از BI و افزایش داده‌های عملی، با کسب بینش درمورد روند صنعت، به کسب و کار شما قدرت می‌بخشد.

برای نشان دادن BI در عمل، در اینجا چند نمونه خاص دپارتمان از بینش‌ها و مزایایی که می‌تواند از پذیرش و کاربرد آن حاصل شود آورده شده است:

  • منابع انسانی(Human Resources): منابع انسانی می‌تواند از پیاده‌سازی هوش تجاری با استفاده از تجزیه و تحلیل بهره‌وری کارکنان، ردیابی حقوق و دستمزد و اطلاع از میزان رضایت کارکنان، بهره ببرد.

  • امور مالی(Finance): هوش تجاری می‌تواند با ارائه بینش‌های ارزشمند و عمیق در مورد داده‌های مالی به بخش‌های مالی کمک کند. استفاده از BI علاوه بر آن می‌تواند به ردیابی بودجه‌های سه ماهه و سالانه، شناسایی حوزه‌هایی مشکل‌دار، از ایجاد هر گونه تأثیر منفی کمک کند.
  • فروش(sales): هوش تجاری می‌تواند با ارائه تصویری عینی از چرخه فروش، تجزیه و تحلیل عمیق نرخ تبدیل و همچنین تجزیه و تحلیل درآمد کل، به نیروی فروش شرکت شما کمک کند. BI می‌تواند به بهتر شدن تیم فروش شما کمک کند. هوش تجاری همچنین می‌تواند نقاط شکست و قوت را شناسایی کند؛ از این رو می‌تواند منجر به بهبود چشمگیر عملکرد فروش شود.
  • بازاریابی(Marketing): BI به بخش بازاریابی راه مناسبی برای مشاهده همه کمپین‌های فعلی و گذشته، عملکرد و روند آن کمپین‌ها، تفکیک هزینه هر سرنخ و بازگشت سرمایه، تجزیه و تحلیل ترافیک سایت و همچنین تعداد زیادی از کمپین‌ها ارائه می دهد.

  • رهبری اجرایی(Executive Leadership): هوش تجاری به‌راحتی به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا هزینه‌ها را با بهبود کارایی و بهره‌وری، بهبود فروش و آشکار کردن فرصت‌ها برای بهبود مستمر کاهش دهند. هوش تجاری به اعضای رهبران اجرایی اجازه می‌دهد تا با حذف نواحی خاکستری و حذف نیاز به انجام بازی حدس زدن در مورد نحوه عملکرد شرکت، به راحتی نبض سازمان را اندازه‌گیری کنند.
هوش تجاری-رسا

‌چرا هوش تجاری مهم است؟

اکنون شما می‌دانید که هوش تجاری چیست، چه توانایی هایی دارد، اما این سوال « چرا هوش تجاری برای سازمان‌های امروزی بسیار مهم است؟» همچنان باقی است.

هوش تجاری همه فرایندهای مختلف از جمله ساعت و تاریخ، عوامل محیطی و فرهنگی موثر، میزان خرید و فروش، نقاط ضعف و قوت و ده‌ها مورد دیگر را مورد توجه قرار می‌دهد و در نهایت به تفسیر این اطلاعات می پردازد. همه این داده‌ها به مدیریت سازمان  در تصمیم‌گیری این‌که در کدام کالا‌ها در چه زمان‌هایی از سال و در کدام نواحی سرمایه گذاری کنند.

دلایل اصلی سرمایه گذاری در یک استراتژی و سیستم قوی BI عبارتند از:

  • به‌دست آوردن بینش مشتری جدید(Gain New Customer Insights): یکی از دلایل اصلی که شرکت‌ها زمان، پول و تلاش خود را برای هوش تجاری سرمایه گذاری می‌کنند این است که به آن‌ها توانایی بیشتری برای مشاهده و تجزیه و تحلیل روند خرید مشتریان فعلی می‌دهد. هنگامی که از BI برای به‌دست آوردن اطلاعات درمورد آنچه که مصرف کنندگان شما می‌خرند و انگیزه‌‌ مشتریان از خرید استفاده می‌کنید، می‌توانید از این اطلاعات برای ایجاد محصولات و بهبودهای محصول برای برآورده کردن انتظارات و نیازهای آن‌ها و در نتیجه بهبود وضعیت نهایی سازمان خود استفاده کنید.

  • دید بهبودیافته(Improved Visibility): سازمان‌های هوشمند تجاری کنترل بهتری بر فرآیندها و رویه‌های عملیاتی استاندارد خود دارند، زیرا دید این عملکردها توسط یک سیستم BI بهبود می‌یابد. هوش تجاری نقاط قوت و ضعف تمام حوزه‌های سازمان شما را روشن می‌کند و به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی مناطقی را که برای بهبود هستند شناسایی کنید و به شما امکان می‌دهد به جای واکنش‌پذیری آماده باشید.

  • اطلاعات عملی(Actionable Information): یک سیستم هوش تجاری موثر به عنوان وسیله‌ای برای شناسایی الگوها و روندهای سازمانی کلیدی عمل می‌کند. یک سیستم BI همچنین به شما امکان می‌دهد پیامدهای فرآیندها و تغییرات سازمانی مختلف را درک کنید و به شما امکان می‌دهد تصمیمات آگاهانه بگیرید و بر اساس آن عمل کنید.

  • بهبود بهره‌وری (Efficiency Improvements): سیستم‌های BI به بهبود کارایی سازمانی کمک می‌کنند که در نتیجه بهره‌وری را افزایش می‌دهد و به‌طور بالقوه می‌تواند درآمد را افزایش دهد. سیستم‌های هوش تجاری به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند تا اطلاعات حیاتی را در میان بخش‌ها به راحتی به اشتراک بگذارند و در زمان گزارش‌دهی، استخراج داده‌ها و تفسیر داده‌ها صرفه‌جویی کنند. به اشتراک‌گذاری اطلاعات آسان‌تر و کارآمدتر به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا نقش‌ها و وظایف اضافی را حذف کنند و این امکان را فراهم می‌کند که کارمندان به‌جای تمرکز بر پردازش داده‌ها، روی کار خود تمرکز کنند.

  • بینش فروش(Sales Insight): تیم‌های فروش و بازاریابی به‌طور یکسان می‌خواهند مشتریان خود را پیگیری کنند و بیشتر آن‌ها از برنامه مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) برای انجام این کار استفاده می‌کنند. CRMها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تمامی تعاملات با مشتریان را مدیریت کنند. از آن‌جا که آن‌ها تمام ارتباطات و تعاملات مشتری را در خود جای می‌دهند، داده‌ها و اطلاعات زیادی وجود دارد که می‌تواند تفسیر شود و برای ابتکارات استراتژیک مورد استفاده قرار گیرد. سیستم‌های BI به سازمان‌ها در همه چیز از شناسایی مشتریان جدید، ردیابی و حفظ مشتریان موجود و ارائه خدمات پس از فروش کمک می‌کنند.

  • داده‌های زمان- حقیقی (Real-Time Data): زمانی که مدیران اجرایی و تصمیم گیرندگان باید منتظر باشند تا گزارش‌ها توسط بخش‌های مختلف جمع آوری شود، داده‌ها مستعد خطای انسانی هستند و حتی قبل از اینکه برای بررسی ارسال شوند، در خطر قدیمی شدن هستند. سیستم‌های BI دسترسی به داده‌ها را در زمان واقعی از طریق ابزارهای مختلف از جمله صفحات گسترده، داشبوردهای بصری و ایمیل‌های برنامه‌ریزی‌شده در اختیار کاربران قرار می‌دهند. هنگام استفاده از ابزارهای هوش تجاری، مقادیر زیادی را می‌توان جذب، تفسیر و به سرعت و با دقت توزیع کرد.

  • مزیت رقابتی(Competitive Advantage): علاوه بر همه‌ی این مزایای بزرگ، هوش تجاری می‌تواند به شما کمک کند تا بینشی در مورد آنچه رقبای شما انجام می‌دهند به دست آورید و به سازمان شما اجازه می‌دهد تا تصمیمات آگاهانه بگیرد و برای تلاش‌های آینده برنامه ریزی کند.

به طور خلاصه، BI ترکیب داده‌ها از منابع متعدد، تجزیه و تحلیل اطلاعات را در قالبی هضم شده و سپس انتشار اطلاعات به ذینفعان مربوطه را ممکن می‌سازد. این مسئله به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا تصویری از عملکرد سازمان ببینند و تصمیمات تجاری هوشمندانه بگیرند. هنگام تصمیم‌گیری تجاری همیشه خطراتی وجود دارد، اما این خطرات در هنگام اجرای یک راه حل موثر و قابل اعتماد BI چندان برجسته یا نگران‌کننده نیستند. سازمان‌های هوشمند تجاری می‌توانند در فضایی که به طور فزاینده‌ای مبتنی بر داده‌ها است، با اطمینان خاطر به پیش بروند و بدانند که برای هر چالشی که پیش می‌آید آماده هستند.

تیم مشاوره‌ی تخصصی رسا اینجاست تا با استفاده از داده‌های موجود شما، کارایی سازمان شما را بهبود بخشد. ما ابزارهایی را که سازمان شما برای دست‌یابی به بینش -تبدیل دیتاهای پیچیده و گیج‌کننده به داده‌های قابل فهم- به آن نیاز دارید را در اختیار شما قرار می‌دهیم. این مشاوره به فرآیندهای تصمیم گیری شما سرعت می‌بخشد و تضمین می‌کند که تمام تصمیمات تجاری شما با تخصص کافی و با اطمینان گرفته شده و در طی این فرایند کنار شما خواهیم بود. برای بهبود کسب و کارتان توصیه می‌کنیم، در اسرع وقت با تیم ما تماس بگیرید.

نقش هوش تجاری در برنامه‌ریزی استراتژیک کسب و کار

BI اساساً بینش‌های مهم را از داده‌های بدون ساختار استخراج می‌کند و آن‌ها را به اطلاعات تجاری ارزشمند تبدیل می‌کند. شرکت‌ها می‌توانند از این اطلاعات برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک، بهینه‌سازی کارایی عملیاتی و افزایش بهره‌وری استفاده کنند. این اطلاعات بینش‌های مهمی از روندهای مشتری، عادت خرید، آمار خرید آنلاین و غیره ارائه می‌دهد که می‌تواند ارزش بسیار زیادی برای هر کسب و کاری ایجاد کند.

ابزارهای BI می‌توانند به شرکت‌ها کمک کنند تا برای دستیابی به اهداف خود، تصمیمات استراتژیک اتخاذ کنند. این ابزار ترجیحات مشتری، عادت خرید، روند بازار و … را با استفاده از تعاملات مشتری در قالب تماس صوتی، پشتیبانی چت، پشتیانی ایمیل اندازه‌گیری می‌کند.

هوش تجاری-رسا

مشتریان رسا در هوش تجاری BI

به زودی با شما تماس خواهیم گرفت

به مشاوره نیاز دارید؟

فرم زیر را برای ما ارسال کنید

درباره ما

گروه مهندسین مشاور رسا (شرکت راهبران سیستم آتیه) در سال 1386 با اعتقاد به اصل مشتری‌مداری، توسط آقای دکتر امیر شکاری و با پشتوانه علمی کارشناسان خبره دانشگاهی و صنعتی، با هدف ارائه خدمات در زمینه بهبود عملکرد سازمان‌ها، بنیان‌گذاری شد. این مجموعه در راستای ارائه خدمات تخصصی و آموزشی به سازمان‌های صنعتی و خدماتی، تا کنون موفق به اجرای قریب به 250 پروژه‌ در سیستم‌های مدیریت کیفیت و بهبود عملکرد در سطح ملی و بین‌المللی و برگزاری بیش از 200000 نفر ساعت دوره‌ی آموزشی مرتبط گردیده است.

راه های ارتباطی

آدرس:

تهران – خیابان سهروردی شمالی کوچه مهاجر پلاک ۳۴واحد ۱

کدپستی: 1555813515

تلفن:  86045213۸۸۵۱۷۲۶۸

 

دنبال کنید

ایمیل: [email protected]