استراتژی در سینما رسا

استراتژی سینما و تغییر صنعت

 سینما کلمه ای که برای هرکس در هر سنی تداعی خاطرات زیادی است از فیلم های ساده و سیاه سفید گرفته تا الان که از  فناوری جدید در واقعیت مجازیVR و واقعیت افزودهAR استفاده می‌کند که دنیای سینما را دگرگون کرده‌ است. این همه‌گیری کرونا در کنار سختی‌های زیادی که داشت، با مدیریت استرتژی که داشت خوبی‌هایی هم به ارمغان آورد که انگار پله‌ای برای پرتاب به نسل جدیدی در هر حوزه کاری بود.  من معتقدم صرفا که نباید از محدودیت‌ها و مشکلاتی که بار آورده است صحبت کنیم نظرمن به شخصه این است که همه‌گیری کرونا استراتژی‌های متفاوت جدیدی به وجود آورده است که ممکن بود ما سال‌ها بعد به آن‌ها می‌رسیدیم اما کرونا این شرایط را زودتر فراهم کرد پس بهتر است همه باهم یک صدا بگوییم ممنون کرونا! در این مقاله قصد دارم درباره مدیریت استراتژی کرونا در صنعت سینما صحبت کنم و امیدوارم تا آخر مقاله کنار من باشید تا ببینیم اخر داستان به کجا می‌رسد.

نگاهی به صنعت فیلم در سال 2022

صنعت فیلم بخش چند وجهی از اقتصاد است که با مدیریت استراتژی ازراه‌های مختلف مردم را در زمینه‌های سرگرمی، آموزش، سیاست تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما برای همه آشکار است که در زمینه اشتغال و همچنین محرک تعاملات اجتماعی بین دوستان و خانواده پر رنگ‌تر از قبل عمل می‌کند. در حالی که به طور معمول تصور می‌شود آثار مالی جذاب این صنعت در مناطقی مانند نیویورک و کالیفرنیا متمرکز است، اما تقریباً همه دنیا را تحت تأثیر قرارداده است. قطب‌های جدید غیر بالیوود در حال رقابت با هالیوود هستند، تازه واردهای کره‌ای و تکنیکالیست‌های چینی، شرق را پر رنگ‌تر نشان داده‌اند. هر سال صنعت سینما دست‌خوش تغییرات کوچک وبزرگی می‌شود که امسال نیز روند تغییرات پا برجاست. زمانی که بیشتر دوستداران سینما به ساخت فیلم فکر می‌کنند، لحظاتی را تصور می‌کنند که بازیگران روی صحنه آماده می‌شوند و کارگردان فریاد می زند: ” اکشن! مطمئناً این زمان‌ها برای ساخت فیلم ضروری هستند، اما یکی از مختصرترین عناصر فرآیند ساخت فیلم به حساب می‌آیید. فیلمبرداری یک فیلم معمولاً چند هفته طول می‌‍کشد. ویرایش چند برش، افزودن موسیقی و جلوه‌های ویژه، تنظیم زمان و سایر کارهای صیقل‌کاری، که مجموعه پس از تولید نامیده می‌شود.

رشد مدیریت حس خوب مشتری همگام با مشتریان

هر صنعتی که  مدیریت استراتژی داشته وخواسته‌های مشتریانش را در نظر نگیرد، قطعا دچار مشکل خواهد شد. حوزه سینما نیز از این قاعده اصلا و به هیچ وجه مستثنی نیست، به این معنی است که همه اقشار صنعت باید راه‌هایی برای ارتباط با طرفداران، کارفرمایان و ارائه‌دهندگان پیدا کنند. پشتیبانی عالی از مشتری با نرم افزارهای میزکمک ، دربهبود رضایت مشتری تاثیرگذار است. اکنون کمپانی‌های کسب وکارها مرتبط با صنعت فیلم باید اطمینان پیداکنند که مشتریان‌شان همیشه از پشتیبانی مورد نیاز خودشان برخوردار هستند. امروزه مصرف‌کنندگان قدرت زیادی دارند و تبلیغات شفاهی می‌تواند به یک شرکت آسیب برساند یا حتی یک فیلم یا شرکت را به موفقیتی شگفت‌انگیز برساند. اگر یک شرکت مدیریت استراتژیک داشته باشد و آن را اجرا کند می‌تواند با برنامه‌های نرم‌افزاری پیشرفته، پشتیبانی میدانی معنا‌داری را ارائه دهند و درهر زمان و لحظه به سؤالات مشتری پاسخ دهند.

استفاده از  فناوری جدید در واقعیت مجازیVR و واقعیت افزودهAR

صنعت فیلم حوزه‌های مختلف کسب‌وکار را در برمی‌گیرد، که همه آن‌ها با فیلم‌های پرفروش هالیوود مرتبط نیستند. واقعیت مجازی، سرمایه‌گذاری‌های امیدوارکننده زیادی دارد و حوزه ورزش یکی از این زمینه‌ها است. البته که از نیاز بازار و تعامل با مشتریان دور نیست. در برنامه‌های واقعیت مجازی اغلب از گرافیک‌های پیشرفته‌ای استفاده می‌شود که نزدیک به فضای واقعی به کار رفته در فیلم‌ است. خبر تاسیس سینماهای متاورس و فرایند فیلم‌سازی مجازی هنوز برای همه جای تعجب و تازگی دارد . همه افراد جهان می‌دانند که آمریکایی‌ها در هر سنی می‌توانند ازامکانات ورزشی بیشتری نسبت به  بقیه دنیا استفاده کنند. ادغام علاقه مردم به بازی و برنامه های VR با وضوح بالا برای ورزش می‌تواند واقعاً در سال 2022 اوج بگیرد.  قطعا واقعیت مجازی و واقعیت افزوده سهم فعالیت مخاطب در سینما را افزایش می‌دهد. رویکردهای که فیلم‌های تعاملی در حوزه ورزش ایجاد می‌کنند می‌تواند سهم بزرگی در توسعه ورزش داشته باشند ..

مراقب هوش مصنوعی باشیم

صنعت فیلم به فناوری وابسته است و در بسیاری از زمینه ها، از CGI گرفته تا ارتقاء سیستم صوتی، پیشرو است. استراتژی که کارگردانان دارند این است که هر چیزی که هنرشان را پیشرفت دهد از آن استفاده خواهند کرد . هوش مصنوعی بسیار نویدبخش است. فناوری هوشمند یک مبحث است که حتی کمی پیش پا افتاده در نظر گرفته می‌شود، اما هوش مصنوعی همچنان هیجان انگیز است، هوش مصنوعی در صنعت فیلم نه تنها این قدرت را دارد که فرآیندهای معمولی مانند صورتحساب و رسیدگی به اسناد را بهبود ببخشد، بلکه می‌تواند در تلاش‌های خلاقانه‌تر نیز نفوذ کند. برای مثال مدیریت استراتژی هوش مصنوعی این است که با اطلاعاتی مثل علایق ،خواسته،  نوع شخصیت که از مخاطب بدست می‌اورد اصطلاحا به آن کارنامه شخصیت می‌گوییم می‌تواند در سناریو اصلی و مسیر حرکت داستان فیلم تغییراتی ایجاد کند و پایان فیلمانه را با سلیقه و خواسته مخاطب تغییر بدهد. مثالا سه نفر با سلیقه متفاوت به تماشا فیلم تایتانیک می‌پردازند، هوش مصنوعی براساس سلیقه‌ای که از مخاطب پیدا کرده است،سه پایان متفاوت نشان می‌دهد. صنعت فیلم به احتمال زیاد به استقبال از هوش مصنوعی ادامه خواهد داد، سوال که پیش می‌آید این است که تا چه حد در فیلم‌ها نفوذ می‌کند؟چگونه به افراد نشان خواهد داد که که فیلم ها براساس تیپ شخصیت آن پخش خواهد شد؟ مهم‌ترین عامل در سینما پیش‌بینی محرک‌هاست و هوش مصنوعی با تحلیل و پیش‌بینی‌های برگرفته از داده‌کاوی‌هایش، مسیری هموار را برای افزایش مخاطب خواهد ساخت.

مدیریت تاثیر اقتصادی همه گیری کرونا

جهان قبل از همه‌گیری کرونا در حال تغییر بود و این همه‌گیری تغییرات را سریع کرد. این موضوع تقریبا در مورد هر صنعت و جنبه‌ای از جامعه صادق است، اما تغییر جذابی در صنعت فیلم به‌وجود آورد. بیشتر ناظران صنعت اشاره می‌کنند که سرویس‌های استریم(استریم زمانی است که کاربران تلویزیون تماشا می‌کنند یا به پادکست‌ها از طریق دستگاه‌های متصل به اینترنت گوش می‌دهند. با استریم، فایل رسانه‌ای که در دستگاه کاربر پخش می‌شود از راه دور ذخیره می‌شود و هر بار چند ثانیه از طریق اینترنت منتقل می‌شود.) در روزهای منتهی به زمانی که Covid-19مکان‌های عمومی را در سراسر جهان بسته بود، حمله واقعی به تعداد تماشاگران تئاتر بوده که بشدت از تعدادشان کم کرد. به نظر می‌رسید که این طوفانی عالی برای غرق کردن تئاترها و تقویت سرویس‌های استریم است. با این حال، با ظهور صنعت فیلم سازی در پروتکل‌های بهداشتی کرونا، تغییرات متعددی در این صنعت رخ داد و همان طور که انتظار می‌رفت، نبود. در اینجا نمونه‌ای از برخی از تغییرات و روندهای مهم که امروزه در میان فیلم سازان دیده می‌شود، اورده‌ایم. صنعت فیلم به اندازه سایر مشاغل به یک اقتصاد قوی وابسته است، شاید حتی بیشتر از آن، زیرا پولی که صرف سرگرمی می‌شود بنا به تعریف درآمد، اختیاری است. با این حال، برای بسیاری از مردم که انتخاب‌های آن‌ها به دلیل فاصله‌گذاری اجتماعی در زمان کرونا و سایر عوامل بهداشتی محدود است، سرگرمی همچنان در اولویت قراردارد. (کنار تلوزیون در خانه بمانید !) در حالی که رفتن به سینما در سال‌های 2020 و 2021 ضربه خورده است، عشق به فیلم‌ها و داستان‌های خوب در این مدت نه تنها افزایش یافته است بلکه به طور گسترده در پلتفرم‌های پخش فیلم ، محتوای آنلاین و تعاملی ایجاد کرده است. بنابراین، ادامه مبارزه با کرونا در طول همه‌گیری کرونا استراتژی که داشت این بود که به طور مداوم می‌توانست چشم انداز صنعت فیلم را تغییر دهد. با این حال بدون شک، مدیران با این شرایط سازگار خواهند شد و تصمیماتی خواهندگرفت که همچنان سرگرمی را در همه اشکال برای مردم‌ها به ارمغان می‌آورد. اگر رفتن به سینما برای بسیاری از مصرف کنندگان دور از ذهن باقی بماند، این افراد می‌توانند از طریق پلتفرم‌های پخش‌جریانی و سایر راه‌های خلاقانه به فیلم‌ها و نمایش‌ها دسترسی داشته باشند که هزینه‌های عرضه و تولید نیز کاهش پیدا می‌کند. در آخر عجیب نیست اگر مهم‌ترین رویدادهای سینمایی این باشد که  اسکاربه متاورس داده شده است تا امن‌سازی بهداشتی در زمان کرونا را در مسیر تغییر سینما پر رنگ‌تر کنند.

فقط سکوت

در میان تغییرات ایجاد شده توسط این بیماری همه‌گیر، ناظران متوجه شدند که صحنه فیلم‌ها نه تنها قرار است در طول فیلم‌برداری ساکت باشد، بلکه باید ضدعفونی شود. قوانین اتحادیه، مقررات بیمه و نظارت قانونی به این معناست که تولید فیلم با دقت رعایت شود. در حال حاضر که تولید دوباره رونق گرفته است، دستورالعمل‌های بهداشتی فراتر رفته‌اند و باید همه  ماسک‌ و فاصله 1.5متری را رعایت بکنند. بررسی‌های بهداشتی، سیستم‌های تهویه یونیزه و آزمایش منظم کووید-19 بخشی از برنامه فیلمبرداری شده است. ممکن است برخی از این پروتکل‌های ایمنی بخشی از روال دائمی تولید فیلم نباشند، اما زمینه را برای رسیدگی به نگرانی‌های سلامت صنعت در آینده فراهم می‌کنند.

در یک نگاه

در این قسمت در مورد مدیرت استراتژی کرونا صحبت کردیم. درسته استراتژی !!!

وقتی به اتفاق‌های بعد شیوع کرونا نگاه می‌کنیم البته با عینک خوشبینی! متوجه می‌شویم که کرونا آنقدرها خرابی به بار نیاورده و در پشت پرده ظاهر ترسناکش دلیل به وجود آمدن یکسری اتفاق های جذاب شده است !

اگر کرونا یک آقای جنتلمن و اتو کشیده بود یا یک خانم مدیرومدبر  قطعا تمام کارها را با مدیریت استراتژیک انجام داده است و در پس ظاهر جدی‌اش دستاوردهای مهم داشته است و یک سکو پرتاب ایجاد کرده است که در عرض دوسال تغییرات بزرگی در تمام دنیا به وجودآورده است. با توجه به این که حتی کرونا هم استراتژی داشته است اما چرا بعضی از افراد یا سازمان‌ها در مقابل استراتژی داشتن گارد میگیرند خدا میداند!

کدام وجه استراتژی خوب کرونا نظر شمارا جلب کرده است ؟

 

 

 

نویسنده

زهرا مددی
کارشناس ارشد MBA

پست مرتبط

8 نظرات

ارسال نظر

درباره ما

گروه مهندسین مشاور رسا (شرکت راهبران سیستم آتیه) در سال 1386 با اعتقاد به اصل مشتری‌مداری، توسط آقای دکتر امیر شکاری و با پشتوانه علمی کارشناسان خبره دانشگاهی و صنعتی، با هدف ارائه خدمات در زمینه بهبود عملکرد سازمان‌ها، بنیان‌گذاری شد. این مجموعه در راستای ارائه خدمات تخصصی و آموزشی به سازمان‌های صنعتی و خدماتی، تا کنون موفق به اجرای قریب به 250 پروژه‌ در سیستم‌های مدیریت کیفیت و بهبود عملکرد در سطح ملی و بین‌المللی و برگزاری بیش از 200000 نفر ساعت دوره‌ی آموزشی مرتبط گردیده است.

راه های ارتباطی

آدرس:

تهران – خیابان سهروردی شمالی کوچه مهاجر پلاک ۳۴واحد ۱

کدپستی: 1555813515

تلفن:  86045213۸۸۵۱۷۲۶۸

 

دنبال کنید

ایمیل: [email protected]